MANGE KAN MISTE JOBBEN: Tusenvis kan miste jobben hvis Saab, og denne fabrikken i Trollhättan i Sverige, går konkurs. Saab kan kunne gå konkurs allerede denne måneden hvis ikke den svenske regjeringen støtter General Motors, meldte selskapet tirsdag kveld. Foto: AFP/SCANPIX
MANGE KAN MISTE JOBBEN: Tusenvis kan miste jobben hvis Saab, og denne fabrikken i Trollhättan i Sverige, går konkurs. Saab kan kunne gå konkurs allerede denne måneden hvis ikke den svenske regjeringen støtter General Motors, meldte selskapet tirsdag kveld. Foto: AFP/SCANPIXVis mer

- Saab kan gå konkurs i løpet av måneden

Store kutt for eieren General Motors, som vil ha pengestøtte fra den svenske regjeringen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Den amerikanske bilprodusenten General Motors (GM) skal kvitte seg med 47.000 arbeidsplasser på verdensbasis i løpet av året, melder AFP. Samtidig opplyser de at de ønsker å selge den svenske bilprodusenten Saab, men at det ikke er aktuelt uten pengestøtte fra den svenske regjeringen fram til Saab er solgt.

— Med mindre svenske myndigheter trer støttende til, så vil Saab være konkurs så tidlig som denne måneden, sa GMs toppsjef Rick Wagoner på en pressekonferanse tirsdag kveld.

På pressekonferansen, der GM la fram sin plan for omstrukturering, sa bilprodusenten at de kan komme til å trenge 30 milliarder dollar i statlige lån de kommende årene, ifølge nyhetsbyrået AP. Allerede har GM fått innvilget et stort statlig lån gjennom redningspakken for den amerikanske industrien, og ønsker nå opp til 16,6 milliarder dollar til.


- Selvstendig i 2010

GM foreslår at Saab blir et selvstendig selskap fra og med januar 2010. Det foregår nå intense forhandlinger mellom GM og den svenske regjeringen, som så langt ikke har vist seg villige til å redde Saab for enhver pris.

Tilstanden til Saab er akutt, og det er «omfattende behov for kontanter», skriver GM i en pressemelding ifølge svenske Aftonbladet.

Statsminister Fredrik Reinfeldt har tidligere uttalt at det er uaktuelt å finansiere bilindustrien. Opposisjonen mener imidlertid at regjeringen nå må tre støttende til for å redde arbeidsplasser og sette en stopper for usikkerheten som råder blant de Saab-ansatte.

— Dette innebærer fortsatt usikkerhet for Saab og flere tusen ansatte i Trollhättan. Det legger et ekstra press på regjeringen, sier Tomas Eneroth, næringspolitisk talsmann for Socialdemokraterna, ifølge nyhetsbyrået TT.

Sveriges næringsminister Maud Olofsson utelukket tidligere denne uken at staten kan komme til å overta Saab, og sa at oddsen for selskapet ikke er særlig gode.

- Trenger lånegarantier
Bilanalytiker Matts Carlsson ved Göteborg Management Institute kaller GMs løsning på problemet med Saab «finurlig», ifølge det svenske nyhetsbyrået TT. Han mener også det er positivt at det ikke er kommet noen klar beskjed om at Saab legges ned i dag.

- For GMs del innebærer dette en form for risikospredning. Det er likevel tvilsomt om alle leverandører vil være med på dette, sier Carlsson.
 
Han er tilhenger av at Saab skal bli et uavhengig selskap, men samtidig klar på at det må statlige midler til for at Saab skal overleve.

- Slik som jeg har oppfattet situasjonen, må man ha fem milliarder kroner for å kunne overleve et og et halvt år framover. Man trenger lånegarantier, sier bilanalytikeren.

— Det finnes både positive og negative sider ved å gjøre Saab selvstendig. Det viktigste er uansett at Saab finner en måte å utvikle modellene sine på. Jeg er imidlertid usikker på om dette er veien å gå, mener ordfører i Saabs «hjemsted» Trollhättan, Gert-Inge Andersson.
Rundt 4000 personer jobber på Saab-fabrikken i Trollhättan, men opp mot 10 000 kan bli rammet hvis bilprodusenten blir begjært konkurs, skriver Dagens Nyheter.

På tross av regjeringens holdning til å støtte bilindustrien, mener GM at det har vært god stemning i forhandlingene, ifølge Expressen.

- Den svenske regjeringen har vært samarbeidsvillig, ss GM-sjef Rick Wagoner på pressekonferansen.

Han forklarte også at det kan bli aktuelt med ulike typer teknisk samarbeid med Saab i en overgansperiode, men at det på sikt ikke fantes noen interesse for GM for å stå som eier av Saab.

Saab er, sammen med det andre svenske bilmerket Volvo, blant dem som er hardest rammet av at europeere bruker mindre penger på biler enn på lenge. De har også bedt om lån fra den europeiske investeringsbanken (EIB), kom det fram før GM la fram sine planer i går.

- Mer aggressiv plan
I omstruktureringsplanen går det også fram at fem av GMs fabrikker i USA skal legges ned i løpet av tre år, i tillegg til de 12 fabrikkene som allerede er planlagt nedlagt. GM opplyser også at de har vært kontakt med potensielle kjøpere av bilmerket Hummer, og at det enten blir salg eller nedleggelse i løpet av første kvartal i år. Bilmerket Saturn skal ut av produksjon i 2011, noe som betyr at GM vil ha igjen fire bilmerkenavn etter salg. .

- Planen vår er blitt betydelig mer aggressiv fordi den må være det, sa GMs toppsjef Rick Wagoner ifølge CNN.

GM er fremdeles ikke kommet til enighet med fagforeningene om nedskjæringene, opplyste selskapet på pressekonferansen i dag. Samtidig sier fagforeningen UAW at de skal ha kommet til enighet om foreløpige avtaler med bilprodusentene.

- Forandringene vil hjelpe selskapene til å møte det utrolig vanskelige økonomiske klimaet de opererer i, sier leder for UAW Ron Gettelfinger.

26.000 arbeidsplasser vil forsvinne ved fabrikker utenlands, mens resten av kuttet vil bli gjort i USA.

Trenger lån i mars
GM sier også at selskapet vil komme til å trenge 30 milliarder dollar i statlige lån i løpet av de neste to årene for å unngå konkurs. Det betyr 16,6 milliarder dollar i tillegg til de 13,4 Detroit-selskapet ble til del i forbindelse med krisepakken til bilindustrien i desember.
Også bilmerkene Hummer og Saturn forsvinner nå fra GM,

Både GM og bilprodusenten Chrystler har i dag bedt om ytterlige statlige lån for å overleve, selv om Chrystler nøyer seg med å spørre om fem milliarder dollar i ekstra støtte. Begge selskapene understreker viktigheten av at de overlever, og GM sier at de trolig ikke vil ha mer penger igjen i mars uten nye lån.

- En konkurs vil ha enorm innflytelse på hele bilindustrien, sier Chrystler-sjef Robert Nardelli ifølge Bloomberg.

VIL HA STØTTE: Toppsjefen i General Motors, Rick Wagoner, sier at Saab kan være konkurs i løpet av denne måneden hvis den svenske regjeringen ikke støtter selskapet økonomisk. Foto: REUTERS/SCANPIX
VIL HA STØTTE: Toppsjefen i General Motors, Rick Wagoner, sier at Saab kan være konkurs i løpet av denne måneden hvis den svenske regjeringen ikke støtter selskapet økonomisk. Foto: REUTERS/SCANPIX Vis mer
MÅ GÅ: 47 000 personer mister jobben i General Motors på verdensbasis. Foto: AFP/SCANPIX
MÅ GÅ: 47 000 personer mister jobben i General Motors på verdensbasis. Foto: AFP/SCANPIX Vis mer