NED 37 PROSENT: Også de svenske bilmerkene opplever en merkbar nedgang i etterspørselen.  Arkivfoto: REUTERS/SCANPIX
NED 37 PROSENT: Også de svenske bilmerkene opplever en merkbar nedgang i etterspørselen. Arkivfoto: REUTERS/SCANPIXVis mer

Saab og Volvo sliter

Bilsalget i Europa ned med over en firedel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Saab og Volvo er blant bilmerkene som er hardest rammet av at europeere det siste året har brukt mindre penger på nye biler enn de har gjort på lenge.

I januar sank salget av nye biler til det laveste nivået på 20 år, viser ferske tall.

Det siste året har omsetningen falt med hele 27 prosent sammenlignet med året før.

Verst var situasjonen i land som Island og Latvia, der bilsalget har stupt med henholdsvis 88 og 77,5 prosent.

Også i Irland sliter bilforhandlerne hardt, med en nedgang på 66 prosent.

Samtidig ser det ut til at etterspørselen etter svenske biler er spesielt svak.

I januar sank Volvos salg i Europa med nesten 37 prosent, mens Saab måtte tåle en nedgang på hele 55 prosent sammenlignet med januar 2008.

Andre selskaper med dystre minustall er Volkswagen, Peugeot, Toyota, Ford og Renault, mens Jaguar er ett av få bilmerker som kan glede seg over oppgang.

Selskapet solgte 19 prosent flere biler i januar i år sammenlignet med for ett år siden.

Bilsalget har også gått kraftig ned i land som Tyskland, Sverige og Storbritannia, mens Frankrike kommer best ut med en nedgang på «bare» 7,9 prosent.

Totalt ble det solgt 958 517 biler i Europa i januar i år mot 1 313 822 biler i januar i fjor.

(NTB)