Saab-oppkjøpet utfordrer norsk industri

Venter flere hybrid- og elbiler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||General Motors solgte i dag Saab til sportsbil- produsenten Koenigsegg.

- Det som skjer med Saab og Volvo er viktig for norsk bildelindustri og er bare starten på en spennende periode, mener bransjepolitisk direktør i Norsk Industri, Knut Sunde.

Han sier at både Saab og Volvo er viktige kunder for den norske bildelindustrien, som har hatt det veldig tøft det siste året.

- Mange bilprodusenter har vært nede for telling, og det gjelder både Saab, Volvo og Opel. Det vi nå ser, er at bilmarkedet så smått begynner å røre på seg igjen, sier Sunde til NTB.

Ny oppstart betyr for flere gjeldssanering og nye eiere, og det betyr i tillegg at bilindustrien står overfor helt nye krav til utslipp og dermed produksjon av miljøvennlige biler. Hybrid- og elbilene kommer, mener Sunde.

- Bare se på de knallharde kravene USAs president Barack Obama stiller på dette området. Det er ingen tvil om kursen og hvilke utfordringer norsk bildelindustri nå står overfor, sier han.

Nye utfordringer

Knut Sunde er opptatt av bildelindustrien i Norge er klar til å møte de nye utfordringene som kommer med ny oppstart, nye eiere og nye krav. Helt nye muligheter for underleverandørindustrien kommer, og han er glad for at industrien allerede har fått napp innenfor elbilproduksjonen. Den norske elbilen Think er blant bilmerkene som står foran nye muligheter med nye eiere.

Sunde ønsker ikke å si så mye om de nye eierne av Saab, rett og slett fordi han ikke kjenner eierforholdene og hvem som går inn med ny kapital.

Det er det nyopprettede investeringsselskapet Koenigsegg Group som GM har inngått avtale med. Norske Bård Eker har en 12,5 prosents eierandel i det nye selskapet.

Ingen kontakt med Eker
UKJENT PRIS: Det er ikke kjent hvor mye Christian Koenigsegg må betale for Saab. Foto: Scanpix
UKJENT PRIS: Det er ikke kjent hvor mye Christian Koenigsegg må betale for Saab. Foto: Scanpix Vis mer

NTB gjorde flere forsøk på å få kontakt med Bård Eker tirsdag, uten å lykkes.

- Han sitter i møter, var beskjeden fra Eker Group.

Bård Eker er fra Fredrikstad. Han er utdannet ingeniør og industridesigner. Han er eier og leder av Eker Design, og er også eier av båtprodusenten Hydrolift. Han er hedret med «Merket for God Design» av Norsk Designråd.

Han har vært mye opptatt av båter og biler. I intervjuer har han sagt at jobben er en besettelse og en livsstil. Han må stadig prøve noe nytt. Det meste han prøver på, skjer i turbofart.

Tirsdag for en uke siden ble han far til en datter. Denne tirsdagen ble han deleier av svenske Saab.

(NTB)

 

OPTIMIST: - Det som skjer med Saab og Volvo er viktig for norsk bildelindustri og er bare starten på en spennende periode, mener bransjepolitisk direktør i Norsk Industri, Knut Sunde. Foto: Norsk Industri
OPTIMIST: - Det som skjer med Saab og Volvo er viktig for norsk bildelindustri og er bare starten på en spennende periode, mener bransjepolitisk direktør i Norsk Industri, Knut Sunde. Foto: Norsk Industri Vis mer