Saab på bunnen

CROWTHORNE (Dagbladet): - Det er en slik bil jeg kjører til daglig. Det er en bra bil, men jeg overlater til Saab å forsvare den, sa den svenske transportministeren Ines Uusmann til Dagbladet. Hun sto ved siden av en sterkt kollisjonsskadd Saab 900.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ved forskningssenteret i Crowthorn har man testet noen av de mest populære familiebilene i mellomstørrelsen. De har vært utsatt for front- og sidekollisjoner.

Saab 900 havnet på bunnen av skalaen med bare to stjerner.

Den svenske statsråden Uusmann var til stede sammen med EUs transportkommisjonær Neil Kinnock ved transportsenteret i går. De la fram resultatene av kollisjonstesten, som er utført av Transport Research Laboratory og er et ledd i EURO- NCAP, som er et europeisk vurderingsprogram for nye biler.

Sikker

Vi spurte transportminister Uusmann om hun kunne forklare hvorfor Saab, med sitt gode rykte for sikkerhet, havnet nederst på lista?

- Dette er en sikker bil. Den er slett ikke dårligst, og dessuten kom Volvo på topp.

Hun fortsatte: - Når det gjelder Saab, så er den blant de beste i en undersøkelse som viser hvilke biler som skader fotgjengere minst i påkjørsler.

Amerikansk

Vi fikk opplyst at den kolliderte Saab 900 var produsert etter at General Motors overtok bilfabrikken.

- Kan det tenkes at Saab er blitt mindre sikker etter at amerikanerne overtok og fjernet de tunge stålbjelkene i understellet for å gjøre bilene lettere?

- Jeg kan ikke svare på det. Det må Saab svare på, det jeg vet er at Saab har gjennomført flere forbedringer etter at disse bilene ble bygd.

- Vil du skifte bil etter at du har sett dette vraket?

- Nei, det har jeg ikke planer om, svarte statsråden, som åpenbart tør å kjøre sin Saab, selv etter møtet med vrakene i Crowthorne.