ØYNER HÅP:  Men Saab har foreløpig ikke villet si noe om hva som blir fremtiden til Christer Jonsson og Saabs 3700 andre ansatte i Trollhättan.
Foto: Adam Ihse / SCANPIX
ØYNER HÅP: Men Saab har foreløpig ikke villet si noe om hva som blir fremtiden til Christer Jonsson og Saabs 3700 andre ansatte i Trollhättan. Foto: Adam Ihse / SCANPIXVis mer

Saab reddet fra konkurs

I alle fall i denne omgang.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tingretten i Vänersborg har innvilget Saabs søknad om gjeldsforhandlinger. Dermed unngår bilprodusenten konkurs i denne omgangen.

Beskjeden kom knappe tre timer etter at bilkonsernet kunngjorde at de hadde levert inn en søknad fredag.


- Bakgrunnen er at vi vil sikre Saabs framtid, sa administrerende direktør i Saab, Jan Åke Jonsson, på en pressekonferanse samme ettermiddag.


Til grunn ligger en produktplan for ferdigstilling av en ny 9-5 og videreutvikling av 9-3. Deler av finansieringen skal komme fra eier General Motors, men Saab kommer også til å trenge støtte fra den svenske staten i form av lånegarantier, ifølge Jonsson.


Planen bygger på fortsatt produksjon i Trollhättan, men Jonsson ville fredag ikke svare på hva som kommer til å skje med Saabs ansatte.

Omorganisering

Omorganiseringen av Saab skal skje i løpet av en tremåneders periode og kommer til å kreve kapitaltilskudd for å lykkes, skriver General Motors i en pressemelding.


I løpet av denne perioden kommer Saab til å fortsette å drive som vanlig, ifølge Saab-eieren.


- Dette er et uttrykk for at en ikke ønsker å kaste alle kortene i dag, men prøve videre. Nå blir det opp til forhandlingslederen å se hva en kan få til, for eksempel muligheten for salg av deler av Saab, sier professor i forretningsjuss ved Handelshøyskolen BI Tore Bråthen til NTB.


Offentlige gjeldsforhandlinger, eller företagsrekonstruksjon, kan i Sverige innvilges til selskaper som det er sannsynlig at kan oppnå lønnsom drift i framtiden. I løpet av perioden er det vanlig at kreditorer går med på å skrive ned deler av selskapets gjeld, skriver E24.se.


30.000 jobber

- Med den informasjonen vi har fått i dag, så virker jo dette bedre enn en konkurs i hvert fall, sier dørmontør i Saab, Mats Roos.

Han har jobbet i Saab i 15 år og er skuffet over at regjeringen ikke i større grad har trådd støttende til.


Saab har rundt 3.700 ansatte i Trollhättan og Saabs framtid vil ha stor betydning for innbyggerne i industribyen nord for Göteborg.

Om fabrikken legges ned, kan ringvirkningene innebære at opptil 30.000 mennesker mister jobben de neste årene.


Leverandører sliter

Innvilgelsen av offentlige gjeldsforhandlinger betyr at Saabs underleverandører, hvorav mange har fordringer på bilprodusenten, vil måtte vente på betaling.


- Dette er mer dramatisk enn mange tror, ettersom mange underleverandører hadde problemer med likviditeten allerede før Saab havnet i uføret, sier Svenåke Berglie, administrerende direktør i FKG, en organisasjon for underleverandører.


FKG anbefaler sine medlemmer å fortsette å levere til Saab, men å sikre seg betaling.


- Kontantbetaling ved levering er en mulighet, sier Berglie.


Opel

Tidligere i uken varslet Saab-eier General Motors at de ikke ønsker å satse mer penger på den svenske datterbedriften. Den svenske staten vil heller ikke redde Saab.


Konkursbeskyttelse, gjeldsnedskriving og omorganisering ble dermed ansett som selskapets siste sjanse for å unngå konkurs.

I Tyskland diskuteres muligheten for et nytt europeisk bilselskap, etter at General Motors gjorde det klart at de er forberedt på å selge alle sine europeiske selskaper.


Ifølge regjeringssjefen i den tyske delstaten Nordrhein-Westfalen, Jürgen Rüttgers, kan det være en løsning å danne et europaselskap der Opel, Vauxhall og Saab inngår.



(NTB)

GJELDSFORHANDLINGER:  Saab går inn i offentlige gjeldsforhandlinger i et siste forsøk på å unngå konkurs. Foto: Erik Abel / SCANPIX
GJELDSFORHANDLINGER: Saab går inn i offentlige gjeldsforhandlinger i et siste forsøk på å unngå konkurs. Foto: Erik Abel / SCANPIX Vis mer