Sabotasjefrykt!

HAMAR (Dagbladet): Frykten for sabotasje mot signalanlegg ved togsporene fikk Jernbaneverket til å begjære lukkede dører hos regjeringens granskningskommisjon av togtragedien ved Åsta.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Seint torsdag kveld kom begjæringen på faks fra direktør Steinar Killi i Jernbaneverket. To av Jernbaneverkets signalarbeidere skulle forklare seg om teknikken i signalanleggene. Disse opplysningene ønsket ikke Jernbaneverket skulle komme ut.

Frykt for at opplysningene skulle videreformidles i media, slik at terrorister kan bruke dem til sabotasje, fikk Jernbaneverket til å be om lukkede dører når de to vitnene forklarer seg. Det ene vitnet forklarte seg i går, det andre forklarer seg tirsdag.

Sikkerhet i fare

- Jeg har ikke noe problem med å lukke dørene når det er snakk om opplysninger som kan sette passasjerenes sikkerhet i fare dersom opplysningene kommer på feil hender. Jeg har diskutert dette med de teknisk kyndige i kommisjonen, og de er enige i Jernbaneverkets vurdering, sier kommisjonens leder, lagdommer Vibecke Groth.

Mange undret seg i går over at Jernbaneverket, som langt på vei frikjente seg selv i sin egen uhellsrapport, velger å be om at deres ansatte får forklare seg uten at pressen er til stede.

- Dette har ikke noe med at vi vil hemmeligholde opplysninger om ulykken. Det er fare for sabotasje, sier Steinar Killi til Dagbladet.

Politimann i salen

Østerdal politidistrikt, som leder etterforskningen av togulykken, har under høringens fire første dager vært til stede i salen på First Hotel Victoria.

- Vi observerer, sier politioverkonstabel Roger Næss, som har fulgt vitneforklaringene.

- Dette har ikke noe med at vi vil overvåke kommisjonen. Det kan være nyttig å være til stede for å se om nye opplysninger kommer fram, sier etterforskningsleder Rolf Thoresen.