BEKLAGER: Kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundsregisteret, Mette Siri Brønmo, lover at de gjør alt de kan for å rette feilen. Foto: Brønnøysundsregisteret/Skjermdump.
BEKLAGER: Kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundsregisteret, Mette Siri Brønmo, lover at de gjør alt de kan for å rette feilen. Foto: Brønnøysundsregisteret/Skjermdump.Vis mer

- Særdeles viktige tjenester i samfunnet er nede

Altinn finner ikke feilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Til tross for arbeid gjennom hele natten, har teknikere ennå ikke funnet feilen i Skatteetatens nettportal Altinn som gjorde at flere brukere opplevde å bli logget inn som en annen person tirsdag.

- Vi har ikke funnet feilen selv om vi har gått gjennom ulike feilkilder. Vi har i det minste fått utelukket noen feilområder, sier kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundsregisteret, Mette Siri Brønmo, til Dagbladet.

Stengt på ubestemt tid
Altinn vil fortsette å være stengt.

- Vi fortsetter å jobbe på spreng for å få fikset feilen, men det er umulig å si hvor lang tid det vil ta. Men vi går ikke på lufta før vi er sikre på at feilen er funnet, sier hun.

- Hvordan skal dere unngå lignende hendelser i fremtiden?

- Vi jobber kontinuerlig med store tekniske løsninger, og har det fokuset hele tiden. Vi har fått gjort en del siden i fjor, sier hun.

- Så du mener det har gått bedre i år enn i fjor?

- Det at vi fikk opp en køplakat rimelig raskt var forventet. Dette var vår intensjon, slik at ikke alle kom inn på en gang og overbelastet systemet. Men vi måtte ta ned hele Altinn når sikkerhetsbruddet ble kjent for oss, sier Brønmo.

Ifølge Brønmo har det ikke vært mulig for de som kom inn på siden til Kenneth (36) fra Oslo å hente ut sensitive opplysninger.

- Infoen som noen har fått tilgang til er personopplysninger, men det er ikke mulig å misbruke disse. Alikevel innser vi at det har vært en sikkerhetshendelse som vi tar svært alvorlig, sier hun.

Den uheldige mannen kontaktet tirsdag advokat i forbindelse med saken.

- Vi får ikke gjort jobben vår
Selv om mange ønsker å sjekke om de får igjen på skatten eller ikke, skaper Altinn-problemene større utfordringer for blant annet regnskapsførere.

- Vi bruker Altinn daglig i jobben vår, og nå får vi ikke tilgang. I beste fall går systemet veldig tregt. Dette gjør at vi ikke får gjort jobben vår, sier daglig leder i Chimera regnskap, Jan-Tore Holen, til Dagbladet.

Holen er oppgitt over de stadige feilene i Altinn.

- Dette er ikke første gang vi opplever feil. Blant annet hadde vi store problemer i Januar, når vi skulle ordne lønn- og trekksoppgaver. Vi får blant annet ikke sendt ut regninger til kundene våre, og vi taper penger, sier Holen.

Kommunikasjonsdirektøren i Brønnøysundsregistrene beklager dette.

- Det er de profesjonelle brukerne som merker denne feilen best. Det er veldig beklagelig. Vi har løpende dialog med dem, for dette er særdeles viktige tjenester for samfunnet som er nede, sier Brønmo.

KØ: Det var først kø på Altinn, men siden ble senere helt utilgjengelig da sikkerhetsbrøleren ble kjent. Foto: Scanpix
KØ: Det var først kø på Altinn, men siden ble senere helt utilgjengelig da sikkerhetsbrøleren ble kjent. Foto: Scanpix Vis mer