ALYTTET: Skuespiller Jude Law har tidligere saksøkt News of The World for å ha hacket seg inn på telefonen hans. Nå saksøker han også søsteravisa, den britiske erketabloiden The Sun. Foto: EPA/IAN LANGSDON
ALYTTET: Skuespiller Jude Law har tidligere saksøkt News of The World for å ha hacket seg inn på telefonen hans. Nå saksøker han også søsteravisa, den britiske erketabloiden The Sun. Foto: EPA/IAN LANGSDONVis mer

Saksøker ny Murdoch-avis for telefonavlytting

- Et kynisk forsøk på å dra The Sun inn i skandalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Avlyttingsskandalen i Storbritannia ruller videre. Nå saksøker skuespiller Jude Law den britiske erketabloiden The Sun for å ha hacket seg inn på telefonen hans.

The Sun er søsteravisa til søndagstabloiden News of the World, som ble lagt ned i forrige uke etter omfattende avsløringer om telefonhacking.

- Grunnløse påstander - Vi mener at dette er et kynisk forsøk på å trekke The Sun inn i telefonhackingsaken, sier eierselskapet News International i en uttalelse, ifølge den britiske avisa The Independent.

- Disse påstandene er blitt grundig etterforsket av våre advokater, og bevisene tilsier at de er helt grunnløse, heter det videre.

Etter at News of the World ble lagt ned, har det vært flere spekulasjoner om hvorvidt avisa vil gjenoppstå i form av en søndagsutgave av nettopp The Sun, som i dag kommer ut mandag til og med lørdag.

Fikk millionerstatning Jude Laws advokater bekrefter at det er blitt tatt ut søksmål mot den britiske erketabloiden, og avviser News Internationals argumenter.

- Beskyldningene om kynisme er helt latterlige. News International har villedet politiet, parlamentet og offentligheten om omfanget av ugjerningene til deres journalister og ledere i fem år. Dette taler for seg selv, sier advokat Atkins Thomson i en uttalelse.

Jude Law har tidligere saksøkt News of the World for telefonavlytting, og hans ekskjæreste, Sienna Miller, har tidligere mottatt én million kroner i erstatning fra skandaleavisa.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg ba eieren av News of the World om unnskyldning for å ha trakassert henne og krenket privatlivets fred.

Unnskylder seg Avlyttingsskandalen rundt News of the World går helt tilbake til 2006, men det var først etter at det ble kjent at journalister hadde hacket seg inn på telefonsvareren til ei savnet, 13 år gammel jente, at News International virkelig begynte å merke presset.

UNNSKYLD! Dette brevet står i dag på trykk i en rekke britiske aviser. Foto: AP Photo/Sang Tan
UNNSKYLD! Dette brevet står i dag på trykk i en rekke britiske aviser. Foto: AP Photo/Sang Tan Vis mer

Etter at News of the Worlds siste utgave kom på gata forrige søndag, er flere tidligere journalister og redaktører blitt arrestert. I tillegg har to toppsjefer i eierselskapene News International og News Corp. trukket seg.

I kjølvannet av avsløringene er også News International-avisa Sunday Times blitt beskyldt for avlytting.

News Corp. og News International er eid av den omstridte mediemogulen Rupert Murdoch. Han har tidligere uttalt at han mener de har håndtert krisen «ekstremt bra».

I dag unnskylder han seg til hele det britiske folk, i et brev trykket i en rekke britiske aviser.

I HARDT VÆR: Den omstridte mediemogulen Rupert Murdoch har personlig unnskyldt seg til foreldrene til avdøde Milly Dowler. 13-åringens telefonsvarer ble hacket av journalister fra News of the World i dagene etter at hun ble meldt savnet i 2002. Foto: REUTERS/Paul Hackett
I HARDT VÆR: Den omstridte mediemogulen Rupert Murdoch har personlig unnskyldt seg til foreldrene til avdøde Milly Dowler. 13-åringens telefonsvarer ble hacket av journalister fra News of the World i dagene etter at hun ble meldt savnet i 2002. Foto: REUTERS/Paul Hackett Vis mer