POPULÆRT: Flere spiser egg og bacon både til frokost og lunsj, skal vi tro produsentene. Foto: Hans A Vedlog/Dagbladet
POPULÆRT: Flere spiser egg og bacon både til frokost og lunsj, skal vi tro produsentene. Foto: Hans A Vedlog/DagbladetVis mer

Salget av bacon, egg og fløte øker voldsomt

Lavkarbodietter får skylden for salgsøkningen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget av fete varer som bacon, smør og fløte går som aldri før her i landet. Egg og kylling øker også.

- Hittil i år har salget av Stjernebacon og Skogsbacon økt med 113 tonn. Det er en økning på 15 prosent i forhold til i fjor, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura til Aftenposten.

Så langt i år har Gilde solgt 866 tonn av disse to baconmerkene alene, og kan ende opp med totalt 1,2-1,3 millioner tonn i løpet av året.

- Vi har ikke gjort noen vitenskapelige studier av hvorvidt det økte salget skyldes interessen for lavkarbodietter, men vi vet jo at bacon er med i disse, sier Sundqvist.

Hun sier selskapet ikke har hentet ut egne tall for salget av egg, men de ser at også det øker.

- Vi tror at flere spiser egg og bacon både til frokost og lunsj.

Ettersom fett er noe lavkarboslankerne kaster seg over, kan også meierigiganten Tine vise til at salg av meierismør, kremfløte, seterrømme og crème fraîche økte betydelig første halvår i år.

- Alle disse produktene er viktige ingredienser i en lavkarbodiett, sier konserndirektør Hege Holter Brekke i Tine.

Salg av meierismør har økt med nesten 12 prosent så langt i år. Mye av dette er en vridning fra bruk av margarin.

(NTB)