Salget av kjøttdeig har stupt med 40 prosent

-Dramatiske tall, sier markedsanalytiker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Salget av kjøttdeig i norske dagligvarebutikker ble nesten halvert den første uka etter at Gilde og helsemyndighetene fortalte om smitteproblemene.

Dette viser ferske tall i dag fra markedsanalyseselskapet ACNielsen Norge.

Eksakte tall

- Salget av kjøttdeig og farser gikk ned med 40 prosent i uke 9 (27. februar - 5. mars) i forhold til uka før. Da var alt normalt fram til opplysningen om smitten kom fredag 24. februar. I forhold til samme uke i fjor, falt salget av kjøttdeig med 44 prosent, opplyser marketing direktør Knut Gartland i ACNielsen Norge til Dagbladet.no.

Statistikken omfatter Gilde og alle andre merker. Tallene er basert på strekkodene i butikkenes kasser - og dermed helt eksakte.

Dramatisk

- Dette er dramatiske tall for den største enkeltvaren innenfor kjøtt. Vi har ikke sette slike raske utsalg i salget av en dominerende matvare her til lands. Det nærmeste vi kommer i sammenligning er utslaget av endrede forbruksvaner i Italia og Hellas etter at det ble konstatert fugleinfluensa der. Salget av fjørfeprodukter har gått ned mellom 20 og 30 prosent i disse landene, sier Gartland.

Dobbelt så mye

ACNielsen gjør denne analysejobben  for kjøttleverandørene. Verken Gilde eller de private slakteriene organisert  i Kjøttbransjens Landsforbund har noen eksakt oversikt over salgssvikten. Gilde har anslått salgssvikten til 20 prosent. Tallene fra ACNielsen Norge viser altså det dobbelte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salgstallene fra sist uke vil ikke være klare før i begynnelsen av april.

-Situasjonen har ikke endret seg, og det vil ta lang tid før salget av kjøttdeig er tilbake på gammelt nivå. Tallmaterialet fra den første uka er for spinkelt til at vi vil gå ut med om Gilde er ekstra hardt rammet i forhold til andre produsenter eller hvilke matvarer folk kjøper isteden for kjøttdeig, sier marketing direktør Knut Gartland til Dagbladet.no.

De økonomiske konsekvensene er imidlertid store for kjøttdeigprodusentene.  Kjøttdeig er det største enkeltproduktet med 10 prosent av det totale kjøttmarkedet.  De siste 52 ukene er det solgt kjøttdeig og farser i norske butikker for 1,6 milliarder kroner.  

Kylling og fisk

De største dagligvarekjedene har registrert at salgssvikten har gått utover alle merker, selv om Gilde er rammet hardest.

-I våre butikker tyder rapportene på at folk kjøper fiskepudding, frossenpizza, laks og annen fiskemat istedenfor kjøttdeig, kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i landets største "butikkeier" Norgesgruppen, som blant annet har Meny og Kiwi-butikkene.

 Coop er neststørst.

-Det virker som fiskeprodukter og kylling, på tross av alt pratet om fugleinfluensa, har økt på bekostning av kjøttdeig. Vi har ikke merket  bråstopp på kjøttdeigsalget, men det er ikke tvil om at smittesaken har rammet hardt, sier informasjonsdirektør Vidar Ullenrød til Dagbladet.no.