DÅRLIG SALGSSTART: Zlatan Ibrahimovics kleskolleksjon selger kun som lunkent hvetebrød. Foto: NTB Scanpix.
DÅRLIG SALGSSTART: Zlatan Ibrahimovics kleskolleksjon selger kun som lunkent hvetebrød. Foto: NTB Scanpix.Vis mer

Salget av Zlatan-klær rakner

Varner og Zlatan Ibrahimovics kleskolleksjon har skuffet salgsmessig. Neste uke lanseres klærne i Dressmann-butikkene.

(Finansavisen): Fotballsparkeren Zlatan Ibrahimovic lanserte klesmerket A–Z ifjor sommer i samarbeid med Varner, men nå innrømmer selskapet at salget har vært en skuffelse, skriver Finansavisen.

Fra og med lørdag om én uke vil A–Z dermed bli å finne i 1500 Dressmann-butikker.

Det var det svenske næringslivsnettstedet Market som meldte om nyheten lørdag.

- Netthandel holder ikke
Etter at utrullingen er på plass i Dressmann-butikkene vil øvrige kjeder i Varner-systemet, som blant annet er Cubus og Volt, få produktene i tur og orden

Overfor Market.se påpeker Dressmanns økonomidirektør Toralf Riskild at 2016 var merkets første år, og at det var store kostnader knyttet til markedsføring og organisasjonsbygging.

- Men vi hadde selvsagt håpet på en høyere omsetning og et bedre resultat. Vi var klar over at vi ikke ville tjene penger allerede første året, men tapene er større enn ventet.

Til tross for at Dressmann ikke oppgir salgstall, medgir Riskild overfor Market.se at 2017-salget heller ikke har nådd opp til forventningene.

- Vi har innsett at det ikke holder med netthandel, og vi omstiller derfor selskapet til først og fremst å bli en grossistorganisasjon.

Til Finansavisen avdramatiserer Riskild det hele:

- Vi kjører i gang en stor kampanje nå, men dette har vært en planlagt lansering i lang tid. Vi mener A–Z har store muligheter, men netthandelsbiten har tatt litt lenger tid enn vi hadde håpet, sier han til avisen.

Riskild påpeker at det tar tid å bygge kjennskap til en ny merkevare.

- Det handler om å få opp et visst kjennskapsnivå om kolleksjonen for å få i gang salget. Ofte er en kombinasjon av nettbutikk og fysiske butikker en god løsning, for da kan kundene ta og føle på produktene og bli litt kjent med dem, sier han til Finansavisen.

- Samme lidenskap
For rundt tre år siden ble det kjent at Varner hadde inngått et samarbeid med Ibrahimovic om utvikling av en sportskolleksjon, og satsningen er samlet i selskapet

«Da jeg møtte Petter Varner, visste jeg med én gang at han hadde samme lidenskap og tankesett som jeg har,» er fotballspillerens beskrivelse av Varner-eieren på A–Zs nettsider.

Flere økonominyheter

- Dette må jo være verdens første globale pyramidespill
Røkke og Hansson inngår tankdeal
Søndagens aksjetips