Selger for mange:  Per-Anton Vinje i Honda-importøren Kellox selger så mange motorsykler for tiden, at lageret kan gå tomt. Foto: Jørgen Hyvang/FA
Selger for mange: Per-Anton Vinje i Honda-importøren Kellox selger så mange motorsykler for tiden, at lageret kan gå tomt. Foto: Jørgen Hyvang/FAVis mer

Salgsrush for motorsykler etter kraftig avgiftskutt

Avgiftskutt på rundt 30 prosent har bidratt til at salget av motorsykler øker kraftig. Honda-importøren har en salgsvekst på over 80 prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Salget av motorsykler økte med 76 prosent i første kvartal. Mens bransjen hadde forventet en vekst på mellom 5 og 10 prosent, ser det nå ut som veksten vil bli langt sterkere, skriver Finansavisen.

Tallene fra Statens vegvesen viser at det ble registrert 1.060 tunge motorsykler i løpet av årets første tre måneder, sammenlignet med 602 enheter i fjor.

Veksten ses i sammenheng med myndighetenes avgiftskutt, som har gjort tunge motorsykler mange tusenlapper billigere. Kuttene utgjør omtrent 30 prosent avgiftslettelse. En tung motorsykkel koster nå fra 65.000 kroner.

For å illustrere avgiftskuttet trekker salgs- og markedsdirektør Morten Gjestad hos Erling Sande AS frem fjorårets salgssuksess fra Suzuki. Den kostet 144.900 kroner i fjor, og i år får du den samme modellen for 117.900 kroner. Et annet viktig moment fremover blir valutasvingningene. Så langt har ikke Suzuki økt prisene siden varene ble kjøpt i fjor, men det kommer sannsynligvis prisøkninger fremover, skriver Finansavisen.

- Fortsetter dette må vi sette opp prisene, sier Gjestad.

Ikke nok Adm. direktør Per-Anton Vinje i Kellox og Loxkel regner med å gå tom for de mest populære modellene.

- Med ledetider på et halvt år, som de fleste av oss har, er det ikke nok produkter i markedet hvis dette fortsetter, sier han til Finansavisen.

Dermed vil ikke salgsøkningen hittil i år kunne fortsette hele året.

Vinje tror at man kanskje vil runde 4.000 tunge motorsykler i løpet av året, sammenlignet med 3.100 i fjor.

Kellox og Loxkel, som importerer Honda, Aprilia, Motoguzzi, Vespa og Piaggio, er Norges største motorsykkelimportør, og leverer 25 prosent av alle to- og trehjulinger i Norge.

Hos Erling Sande i Drammen har man merket det samme som hos konkurrentene. Motorsykler er mer populært enn på lenge.

- Markedet er veldig bra nå. Når avgiftene går ned så mye som 30 prosent, blir folk mer interessert med en gang, sier salgs- og markedssjef Gjestad til Finansavisen.

Flere nyheter MC-priser kuttet med inntil 50.000
- Slutt på FM-nett er dårlig nytt for bilistene
Viser frem drøy sports-hybrid med 500 hk