H&M OPPLEVER salgs nedgang i Norge. Foto: NTB Scanpix
H&M OPPLEVER salgs nedgang i Norge. Foto: NTB ScanpixVis mer

Salgssvikt for H & M i Norge

H&M i Norge opplevde en salgsnedgang på 7 prosent i 4. kvartal.

(Finansavisen:) Den svenske motegiganten Hennes & Mauritz (H & M) har vært i hardt vær siden de foreløpige tallene for 4. kvartal ble sluppet i desember i fjor. De viste at omsetningen falt med 4 prosent.

«Vi leverte vekst på 3 prosent i 2017, som er klart under våre forventninger. I fjerde kvartal sank salget med 2 prosent i lokal valuta. Vårt nettsalg og våre nyere varemerker gjorde det bra, men svakheten lå i H & Ms fysiske butikker, hvor endringer i kundeatferd merkes sterkest og besøkstallene ble redusert.», sier adm. direktør Karl-Johan Persson i en pressemelding.

Åpner flere butikker

Til tross for svak utvikling i de fysiske butikkene skal H & M etter planen åpne omtrent 390 nye butikker og stenge om lag 170 butikker i løpet av inneværende år.

I fjor åpnet kjeden 479 butikker og stengte 91 på verdensbasis.

Minus 7 prosent i Norge

Kjeden har 128 butikker i Norge. I 4. kvartal falt salget her til lands med 7 prosent i forhold til samme periode året før.

Totalt økte omsetningen i Norge med 3 prosent i regnskapsåret 2017 (1. desember 2016 til 30. november i fjor), viser årsrapporten som ble publisert onsdag.

Lanserer nytt merke

H & M presenterte onsdag et nytt varemerke som lanseres i butikker og på nett i Sverige i år.

Dette skal selge både H & Ms egne merker og eksterne varemerker innen mote og livsstil, til rabatterte priser.

H & M har fra før merkevarene H & M, H & M Home, Cos, Other Stories, Monki, Weekday, Arket og Nyden (som skal presenteres i vår).

Flere økonominyheter:

- Dette er «atomknappen» i det norske boligmarkedet
Obos-prisene steg i januar