NEDGANG: En Rema 1000-butikk i Oslo. I forbindelse med lanseringen av appen Æ, hadde butikkskiltet fått en modifikasjon i januar. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
NEDGANG: En Rema 1000-butikk i Oslo. I forbindelse med lanseringen av appen Æ, hadde butikkskiltet fått en modifikasjon i januar. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpixVis mer

Rema 1000 opplever nedgang:

Salgstallene til Rema fortsetter å falle: - Ingen nyhet at vi har hatt utfordringer

Salgstallene til Rema 1000 gikk tilbake med 7,1 prosent i mars, ifølge VG.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nedgangen kommer parallelt med at kjedens omdømme har falt kraftig.

Ifølge avisen viser den nyeste bransjestatistikken fra analyseselskapet Nielsen at Rema 1000 har hatt nedgang i salget i årets tre første måneder. I januar var nedgangen på 3,2 prosent, mens den var på 3,6 prosent i februar.

Samtidig har konkurrentene Coop Extra og Kiwi hatt motsatt utvikling, med veksttall alle tre månedene. For Coop Extra var veksten på hele 7,9 prosent i mars.

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 understreker at tallene er underlagt konfidensialitet for hele bransjen, men kommenterer likevel utviklingen generelt:

- Det er ingen nyhet at vi har hatt utfordringer knyttet til endringer i vårt sortiment i vinter. En litt mindre kjent årsak til tallene er at vi selger mer og mer av våre egne merkevarer som har lavere priser - og dermed vil salgstallet i kroner vises lavere, sier hun.

Fossum opplyser at tallene for påsken og starten på grillsesongen er positive.

Den årlige omdømmeundersøkelsen til kommunikasjonsbyrået Apeland viste i forrige måned at Remas omdømme har falt med 7,3 prosent siden i fjor.