Salmer fra nord

Feelgood? Nordisk film preges fortsatt av melodrama, arveoppgjør og sjalusi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I DAG HAR

den svenske filmen «Om jeg snur meg» norsk premiere. Et beksvart drama om tre parforhold som endrer seg fundamentalt gjennom ei natt lengre enn livet. Filmen stakk av med jackpot under den svenske filmprisutdelingen i vår, slik «Arven» gjorde det i den danske og «Salmer fra kjøkkenet» i den norske Amandapris-utdelingen i fjor. Alle tre har også vunnet priser utenlands. Feelgood-film er kanskje en trend, men det er feelstrange -filmene som treffer det nordiske temperamentet.

MAN KAN LURE

på hvordan de forestiller seg skandinaver, de der ute i verden som aldri treffer oss, men bare ser oss på kino. Vi er rike og mette og kretser stadig rundt spørsmålet om hvorfor vi ikke har det bedre, siden vi altså har det så godt. Ta disse tre filmene, som alle handler om det besværlige samlivet. Om hvor komplisert det er å omgås andre mennesker, med alt det medfører av forventninger, løfter og løgner. Vi som verken trues av sult eller tørke, opplever nærkontakt som en risikosport. Og i beste Ibsen/Strindberg/Bergman/Norén-stil tar vi store oppgjør - med eller uten hjelp av alkohol.

«OM JEG SNUR MEG»

forteller historien om et par som lever på løgner, og får dem avslørt over en middag med sine beste venner. Samtidig oppsøker en eldre kvinne sin eksmann og hans nye, unge kone, for å ta et oppgjør som inkluderer binding og knebling. En murer blir samme kveld bedt om å mure igjen vinduene til et paranoid ektepar. Regissør Björn Runge sier han ville «snu seg» og beskrive historiene innenfra. Behovet kom da han fylte førti og oppdaget hvor mange i hans omgivelser som begynte å stivne i oppfatningen av hva som var verdt noe i livet. Runges førtiårskrise traff svenskene - og de norske filmanmelderne.

REGISSØREN

av danske «Arven», Per Fly, er 42 og viser et liknende oppgjør: Det som skjer mellom mor og sønn, mann og kone, bror og søster når far tar livet av seg og etterlater en tung arv: Familiebedriften. «Arven» er oppfølgeren til den overraskende kinosuksessen «Benken» - om en arbeidsledig alkoholiker som konfronteres med sin datter - og andre del av Flys prosjekt om å skissere det klassedelte Danmarks problemer. Overklassen sliter med arv, med fedrenes synder og kravet til arveprinsen om å følge sin skjebne. Et drama av nesten shakespearsk format, som Berlingske Tidende skrev.

I DENNE SAMMENHENGEN

blir «Salmer fra kjøkkenet» av Bent Hamer (47) som et smil å regne. Historien om forbudt vennskap mellom to eldre ungkarer - den svenske kjøkkenforskeren og det norske studieobjektet - og trekantdramaet som oppstår med en sjalu nabo, oppfattes som en lun komedie av utenlandske filmkritikere. Filmen ble solgt til i Japan, Mexico og Brasil. Og der sitter vel folk, i mørket med popcornet sitt, og lurer på hva i all verden de driver med - disse rare, forknytte, nordiske menneskene.