Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Sambandsproblemer for nødetatene

Men nødnettet fungerte som forventet, mener kommisjonen.

Lagt frem i dag: 22. juli-kommisjonens rapport ble i dag offentliggjort. Foto: Torbjørn Katborg Grønning /  Dagbladet
Lagt frem i dag: 22. juli-kommisjonens rapport ble i dag offentliggjort. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et av temaene som tas opp i 22.juli-rapporten, som ble lagt frem i dag, er sambandsproblemene som oppsto 22. juli i fjor.

Nødetatenes nye digitalsamband, Nødnett, skal gi bedre kommunikasjon mellom politi, brannvesen og helsepersonell, slik at hjelpen skal komme så raskt som mulig til de som trenger det. 

Ingen vesentlige mangler I følge rapporten ble det ikke meldt om vesentlige mangler og feil verken i nettet eller nødmeldesentralenes Nødnett-utstyr, på tross av problemer med sambandsproblemer. Nødnettet fungerte som forventet under hele innsatsperioden, står det i rapporten. Driftstatistikken viser også lite kødannelse i nettet sett i forhold til de mange samtalene.

Flere politidistrikt var involvert i aksjonen. Sambandsproblemene oppsto fordi de involverte hadde ulikt sambandsutstyr, og aksjonene skjedde i områder med og uten Nødnett.

De ulike sambandsløsningene påvirket aksjonen på Utøya. Politi fra noen av de deltakende distriktene hadde Nødnett som sin primære og eneste sambandsløsning. Fordi Nordre Buskerud politidistrikt, som Utøya ligger i, er utenfor dagens Nødnett-samband, ble kommunikasjonen under aksjonen berørt.

Dette vanskeliggjorde kommunikasjonen mellom operasjonssentralen og mannskapene fra disse distriktene, mellom de involverte mannskapene og mellom nødetatene.

Mobiltelefon eneste mulighet for mange Rapporten påpeker at for mange ble da mobiltelefon eneste kommunikasjonsmetode. Tidligere i 2011 hadde store deler av mobildekningen i Sør-Norge vært nede.

Kommisjonen mener redningsarbeidet 22. juli viste at det nye Nødnett har en rekke funksjoner og tekniske muligheter, som bare i liten grad ble utnyttet i aksjonen.

De mener derfor at «nødvendig opplæring og trening i bruk av utstyr er viktig for å kunne utnytte det potensiale som ligger i den nye sambandsplattformen».

Kommisjonen konkluderer med at inntil Nødnett er ferdig etablert i hele landet, må det «sikres tilstrekkelige løsninger som ivaretar behovet for samband».

Nødnett skal være landsdekkende i løpet av 2015.

Se også:
Detaljert hendelsesforløp 22.juli.
Dette skjedde 22. juli
Vi glemmer ikke

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media