SJOKKERT: Hans Grøndahl Arias har ikke opplevd maken da et Apollo-reisefølge som skulle fly hjem med SAS fra Gran Canaria måtte vente i 36 timer. Foto: Privat
SJOKKERT: Hans Grøndahl Arias har ikke opplevd maken da et Apollo-reisefølge som skulle fly hjem med SAS fra Gran Canaria måtte vente i 36 timer. Foto: PrivatVis mer

- Samboeren min turte til slutt ikke å fly hjem. Jeg har ikke vært borti maken

SAS-fly 36 timer forsinket fra Gran Canaria. Tekniker og deler måtte hentes i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et Apollo-reisefølge strandet på Gran Canaria etter at deres SAS-fly til Oslo ble forsinket i nesten 36 timer.

Flyet hadde opprinnelig avgang klokka 13.15 lørdag ettermiddag, men var ikke i lufta før seine kveldstimer søndag kveld.

For noen ble imidlertid hjemreisen enda mer utsatt. Den store forsinkelsen gjorde det blant annet vanskelig for småbarnsmor Carolina Hammereng, som til slutt bestemte seg for å booke om hele flygningen.

- Jeg måtte si nei til å fly i går kveld. Jeg har et lite barn, og for det første synes jeg ikke det var greit å måtte lande på Gardermoen klokka halv fire på natta. Da ble det takk for oss og farvel, sier en tydelig opprørt Hammereng til Dagbladet.

Store forsinkelser Hun har en sønn på 1,5 år og det endte med en lenger ferietur enn opprinnelig planlagt etter de store forsinkelsene.

- Jeg kan ikke holde på fram og tilbake og være på flyplassen hele tida når jeg ahr et lite barn. Jeg opplevde også at vi fikk svært få svar på spørsmål, og personalet visste verken ditt eller datt. Det ble litt kaos på etter hvert, sier hun.

Ikke opplevd maken Hans Grøndahl Arias har 17 års arbeidserfaring fra et flyselskap. Hans spanske ektefelle hadde også planer om å sitte på flyet til Oslo på lørdag. Etter de store forsinkelsene, besluttet de til slutt å booke om hans reise. Ektemannen var, i likhet med Hammereng, heller ikke med på flyet som landet på Gardermoen i morgentimene i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Han kommer tilbake til Norge på onsdag. Han fikk rett og slett angstanfall, han har aldri hatt flyskrekk eller noe, men nå turte han rett og slett ikke å reise med det flyet. Jeg anbefalte ham også om å ikke bli med den maskina. Jeg hadde heller ikke satt meg på det flyet, sier Arias.

Han mener måten saken ble håndtert på, er synd for SAS.

- Har man forsinkelser som er mer enn to ganger reisetida - i dette tilfellet ti-elleve timer - burde man sende ned en maskin for å hente passasjerene. Denne situasjonen skapte oppstyr. Jeg har ikke vært borti maken til håndtering, selv om passasjerene vikk hotell og mat er det ikke anturlig at dem skal måtte bli der nese så lenge, mener Arias.

Han har nå sendt inn en krass klage til SAS på vegne av ektemannen.

Tekniske problemer Pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, forteller at selskapet oppdaget en feil på flyet før avgang.

- Vi flyr ikke med et fly som ikke er i tipp-topp stand. Vi hadde ikke reservefly, og selv om vi har avtaler med teknisk vedlikehold, måtte vi sende en tekniker fra Norge. Vi måtte også sende den nødvendige komponenten, sier Sandstø.

- Det var noen omstendigheter som ikke var helt heldige. Det tok lenger tid en forventet, og vi skulle ønske det gikk fortere.

Sandstø forteller også at kundene hadde kjøpt plassene på flyet via charterselskapet Apollo. Han sier at SAS måtte forsikre seg om at flyet var hundre prosent før det kunne ta av fra Gran Canaria.

- Det skal ikke være noe tvil, og det tar den tida det tar. Vi er lei oss for det, men mener vi ikke kunne gjort noe annerledes. Sikkerhet og teknikk går selvfølgelig først, sier han.

- Hva med de som har booket om reisen sin?

- Jeg kjenner ikke til noen som har booket om, og de må gjøre sin egen vurdering. Men vi gjør jo disse stegene for at det skal være helt trygt, sier Sandstø. 

SIKKERHET FØRST: Tormod Sandstø sier sikkerheten ble prioritert høyest av SAS. Foto: Pressefoto
SIKKERHET FØRST: Tormod Sandstø sier sikkerheten ble prioritert høyest av SAS. Foto: Pressefoto Vis mer