FORBUD 17. OG 18. JANUAR: Hvem gjelder det? Når? Hva er unntakene? Hvorfor forbud? Her får du de viktigste svarene. Vis mer

Dieselforbud i Oslo

Samferdselsbyråd i Bergen: - Vi er ikke fornøyde med datokjøring

Mener Oslo benytter seg av dieselforbud i påvente av et annet virkemiddel. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fra i dag klokka 06.00 trer dieselforbud i kraft på kommunale veier i Oslo.

Forbudet varer fram til klokka 22.00 i kveld. Det samme gjelder for morgendagen.

Mens man i Bergen har valgt å benytte seg av datokjøring og rushtidsavgift, er det dieselforbudet Oslo kommune kan benytte seg av ved høy luftforurensning.

- Ikke et virkemiddel vi er fornøyde med

- Oslo satset for et par år siden på et forbud mot diesel. De fikk først ikke tillatelse av staten, fordi det ikke kunne innføres på riksveier. Oslo gikk videre med et forbud på kommunale veier. For Bergen ville et forbud som ikke innlemmet riksveier ikke gi stor nok effekt, så vi jobbet videre for å få fram andre virkemidler, sier Anna Elisa Tryti (Ap), byråd for byutvikling i Bergen, til Dagbladet.

Mens Oslo fikk tillatelse til å gjennomføre dieselforbud på kommunale veier, valgte byrådet i Bergen å satse på rushtidsavgift og en femdobling av bompenger kombinert med gratis kollektivtransport på dager med svært dårlig luftkvalitet.

- Rushtidsavgiften har fungert over all forventning. Totalt har vi målt fire prosent lavere passering i bomringen, 15 prosent i rushtiden. Det betyr at vi har mye mindre køer, noe som er til nytte for alle, sier Tryti.

I tillegg har Bergen på dager med akutt luftforurensning operert med datokjøring. Det vil si at personbiler med nummerskilt som slutter med partall bare kan kjøre på datoer med partall, og omvendt for oddetall.

- Det er et tiltak vi fortsatt har, og vi beholder det når vi nå får på plass en ordning hvor bompengene kan femdobles. Flere har to biler og det er ikke så lett å føre kontroll, så datokjøring er ikke et virkemiddel som vi er fornøyde med, sier byråden.

Jobber med femdobling av bompenger

Både Bergen og Oslo kommune har jobbet med å få på plass løsningen som vil gjøre det mulig å kreve inn fem ganger så mye i bompenger på dager med dårlig luftkvalitet. Når dette kommer på plass, vil også kollektivtransporten være gratis på de aktuelle dagene.

- I Bergen satser vi på å ha det klart i løpet av februar, men det er en del forhold som må på plass. Vi ønsker også statlig hjemmel til miljøprioriterte bompenger, hvor de som forurenser mest vil måtte betale mest. Da vil dieselbilene rammes. I tillegg jobbet vi med lavutslippssoner. Det som virkelig monner er imidlertid å få på plass et godt kollektivtilbud. For oss vil det handle om å få på plass de nye linjene på Bybanen. Siden den første linjen var på plass i 2010 har det vært en økning i påstigning på 45 prosent.

Med mindre trafikk i bomringene er man nødt til å legge en større del av kollektivfinansieringen hos staten, mener Anna Elisa Tryti. I Bergen har de opplevd en nedgang på ti prosent i bompenger i 2016.

- Derfor vil vi ha staten til å finansiere 70 prosent, i stedet for 50 prosent som de har lovet i Nasjonal transportplan. Dette har både Jonas Gahr Støre og Venstre har sagt at de vil gå med på.

Datokjøring førte til reduksjon, men uklart hvor stor

Også Julie Andersland (V), byråd for klima, kultur og næring i Bergen kommune, forteller at datokjøring ikke har fungert optimalt.

- Vi har benyttet oss av det to ganger. Sist i fjor, da det varte i fem dager i strekk. Det er klart at mange blir frustrerte fordi det er en stor inngripen i hverdagen, men samtidig viste mange forståelse for at vi iverksatte tiltak for bedre luftkvalitet, sier hun til Dagbladet.

Ifølge Bergensavisen førte datokjøringen i fjor til en reduksjon av antall kjøretøy på mellom 19 000 og 20 000 per dag, altså en nedgang på mellom 15 og 16 prosent.

Likevel var det ikke sikkert hvor stor reduksjonen i utslipp var.

- Det er vanskelig å si noe om uten å ha kunnskap om hvilke typer kjøretøy som fjernes fra veiene den aktuelle dagen og som ellers ville ha kjørt, sa leder for helsevernenheten, Sonja Skotheim, til avisa i forbindelse med datokjøringen i fjor.

- Vi kan slå fast at datokjøringen har hatt en effekt på luftforurensningen, men vi kan ikke si hvor mye reduksjon det kan ha medført, fortsatte Skotheim.

- Rammer vilkårlig

- Vi har jo rushtidsavgift som et permanent tiltak, og vi har hatt det i snart ett år. Det har gikk god effekt og enda større trafikkreduksjon enn beregningene i forkant viste. Det har også gitt en nedgang i bomringtrafikk hele døgnet, selv om prisen har blitt lavere enn den var utenom rushtid, sier Andersland.

Hun mener at både datokjøring og dieselforbud er vanskelige virkemidler å ta i bruk.

- Datokjøring har jo bare vært et akutt tiltak for oss. Det rammer mye mer vilkårlig, i og med at det bare handler om hvilke sifre du har på skiltene. Man sier at man oppfordrer folk til å følge forbudet, men det er jo avhengig av at folk følger regler, samtidig som det er umulig å kontrollere alle. Med rushtidsavgift kan folk i større grad styre selv.