Samferdselsdepartementet varsler en ny og uavhengig klagenemd

Slik vil de rydde opp i p-kaoset.

FALSK TID: Andreas Kirpalani, en tidligere parkeringsbetjent i Q-park, viser hvordan han endret tiden på terminalen som utsteder bøter. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet
FALSK TID: Andreas Kirpalani, en tidligere parkeringsbetjent i Q-park, viser hvordan han endret tiden på terminalen som utsteder bøter. Foto: Anders Rikstad / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det var fredag at Dagbladet kunne øvsløre hvordan en innstilling i terminalsystemet i Q-Park, gjorde at eks-p-vakten Andreas Karpalini (31) hevder han kunne jukse, og skrive ut flere bøter enn han hadde lov til.

Etter å i mange år ha vært en bransje forbundet med et dårlig rykte, er nå Samferdselsdepartementet lei av at næringa styrer seg selv.

- Det er snakk om en bransje som gjentatte ganger får dårlig omtale. Nå vil vi endre det at den private virksomheten, på lik linje med den offentlige, blir regulert av loven. I dag er det i praksis ikke slik, sier statssekretær Lars Erik Bartnes, til Dagbladet.

De etterlyser helt nye metoder.

- Vi jobber nå med å opprette en helt uavhengig klagenemd, slik at det er en uavhengig aktør som behandler klagesakene, sier Bartnes.

Statssekretæren forteller at kundene, med lovendringen de fremmer, vil vite hva de går til, enten de parkerer på en offentlig eller privat parkeringsplass.

Samferdselsdepartementet varsler en ny og uavhengig klagenemd

•  Du vil forholde deg til samme skilt uavhengig av hvor du parkerer. Du vil også oppleve at bøtenivået er helt likt, og at regelverket er nytt, sier Bartnes om forslagene til lovendring.

• Vi ønsker å opprette en uavhengig klagenemd, slik det er for fly, buss og tog, slik at en uavhengig aktør behandler klagene som kommer inn.

• Når det opprettes en parkeringsvirksomhet, vil den måtte få godkjenning fra staten. Det betyr at, dersom et selskap skulle bryte reglementet, kan bli fratatt sin godkjenning fra staten - med de konsekvensene det vil ha for selskapet.

Dere har jobbet med å fremme dette forslaget om lovending over en lang periode. Hvorfor tar det så lang tid?

- Det har vært en utrolig krevende sak, fordi vi skal lage et reglement for en bransje som knapt er regulert. Det som har vært vanskelig er å få til et reglement som er det samme for offentlig og privat sektor, uten at vi trenger å omorganisere kommunesektoren, sier Bartnes.

- Det viktige for folk flest, er at vi nærmer oss et tidspunkt for at vi skal få et felles lovverk, sier han.