MØTTE LUFTFARTSTILSYNET: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var i dag morges i møter med Luftfartstilsynet og Statens havarikommisjon. Foto: NTB scanpix
MØTTE LUFTFARTSTILSYNET: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var i dag morges i møter med Luftfartstilsynet og Statens havarikommisjon. Foto: NTB scanpixVis mer

Samferdselsministeren advarer mot forhastede konklusjoner

Har vært i møter med Luftfartstilsynet og Statens havarikommisjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var i dag møte med Luftfartstilsynet og Statens havarikommisjon for transport i forbindelse med Turøy-ulykken.

- Det er en tragedie, men det er også vondt for dem som har vært med på redningsarbeidet. De opplever ting som er vanskelig å fordøye, sier Ketil Solvik-Olsen til pressen etter et møte med Havarikommisjonen og Luftfartstilsynet tirsdag.

- For oss er det derfor viktig at det arbeidet som nå skjer fra havarikommisjonen og Luftfartstilsynets side skjer på en best mulig måte. De vil jobbe videre med den undersøkelsen som nå er, sier han.

Advarer mot forhastede konklusjoner Solvik-Olsen advarer samtidig mot å trekke forhastede konklusjoner om årsaken til helikopterulykken ved Turøy og hva som bør skje med andre helikoptre av samme type, ifølge NTB.

- Vi må forstå hva som er årsaken til ulykken før vi konkluderer om hva som skal skje videre med dette helikopteret. Det kan være mange årsaker til at ting skjer, men før vi konkluderer om konsekvenser, må vi vite årsaken, sier han til NTB.

Oljearbeidere har kommet med krav om at helikoptertypen som styrtet, må settes på bakken for godt, men samferdelsministeren advarer mot å spekulere og skape utrygghet om ulykken og sier Havarikommisjonen må få tid til å undersøke grundig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

UVISSHET: Det kan ta så mye som et år før familiene får endelige svar på hva som skjedde i ulykkeshelikopteret klokka 11.54 på fredag. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet
UVISSHET: Det kan ta så mye som et år før familiene får endelige svar på hva som skjedde i ulykkeshelikopteret klokka 11.54 på fredag. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet Vis mer

- De følger mange spor. Det er mange som har spekulert om girkassen på helikopteret, men de sier det også er mange andre ting som kan ha forårsaket ulykken, så det er viktig at de har et bredt spekter av ting de ser på, og ikke allerede nå begynner å begrense seg på konklusjoner, sier Solvik-Olsen.

Godt samarbeid Ifølge samferdselsministeren har samarbeidet mellom de ulike leddene som leder etterforskningen vært veldig godt.

- Vi samarbeider med utenlandske aktører, inkludert produsenten, for å få et bilde av av hva som har skjedd og hva som er årsaken. Når de tingene ligger på bordet er det selvsagt nødvendig å se hva man skal gjøre videre sånn at sikkerheten på norsk sokkel for helikopterbruk blir så god som mulig.

Til tross for ulykken mener Solvik-Olsen at sikkerheten på norsk sokkel fortsatt er god, og at de skal sørge for å ivareta den gode sikkerhetsrutinen.

- Folk skal føle seg trygge når de reiser til og fra jobb.

Helikoptre satt på bakken Det var et Super Puma-helikopter av nettopp denne typen som styrtet ved Turøy vest for Bergen fredag. Luftfartstilsynet utstedte flygeforbud for denne helikoptertypen etter ulykken.

I etterkant besluttet Airbus Helicopters selv å sette helikoptertypen på bakken, men nå er det ikke lenger nødvendig, mener selskapet.

Overfor Dagbladet sa pressetalsmann i Airbus Helicopters, Guillaume Steuer, at det etter deres oppfatning, ikke lenger er noen grunn til å sette helikoptertypen på bakken, men at de respekterer avgjørelsen til Luftfartstilsynet.

- Akkurat som alle andre så er vi i sjokk over denne tragiske hendelsen. Av respekt for ofrene, pårørende og lokalsamfunnet kommer vi til å vise respekt for avgjørelsen til luftfartsmyndighetene, sa Steuer til Dagbladet.

Kan ta ett år før svarene foreligger Det kan ta et år før familiene får endelige svar på hva som skjedde i ulykkeshelikopteret klokka 11.54 på fredag.

Helikopterets «svarte boks» er i realiteten oransje og ble hentet opp av vannet på fredag.

- Vi har lastet ned lyd- og tekniske data fra de svarte boksene. Vi har også foretatt en hurtigsjekk og så vidt utforsket informasjonen, men hva vi har oppdaget ønsker jeg ikke å kommentere, sa avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonens luftfartsavdeling til Dagbladet på mandag.

Taleregistratoren tar opp lyd i cockpiten, mens ferdsskriveren registrerer helikopterets tilstand og alle tekniske data som høyde, fart, kurs og akselerasjon. Det ble ikke sendt ut et nødsignal fra cockpit før helikopteret styrtet.

13 mennesker mistet livet da helikopteret fra CHC Helikopter Service styrtet ved Turøy på Sotra fredag.