- Samferdselsministeren er ikke opptatt av kollektivtransport

Jernbaneverkets nye punktelighetssjef med brannfakkel mot samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

IKKE ALLTID I TIDE: 
Men selv punktelighetssjefen kommer ikke alltid til tide. Da Dagbladet møter Tone Norløff på Jar-trikken for å ta et bilde til denne saken, måtte trikken stoppe på grunn av tekniske problemer. Dermed måtte Norløff forlate trikken på ett stopp tidligere (Furulund) enn planlagt (Sollerud) og hun ble forsinket til et møte. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET
IKKE ALLTID I TIDE: Men selv punktelighetssjefen kommer ikke alltid til tide. Da Dagbladet møter Tone Norløff på Jar-trikken for å ta et bilde til denne saken, måtte trikken stoppe på grunn av tekniske problemer. Dermed måtte Norløff forlate trikken på ett stopp tidligere (Furulund) enn planlagt (Sollerud) og hun ble forsinket til et møte. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADETVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I løpet av våren får Jernbaneverket ny punktlighetssjef: Tone Norløff. Hun blir altså en sjef som skal ha ansvar for at togene skal gå til rett tid. Allerede mandag kastet hun en brannfakkel inn i samfunnsdebatten:

«Jeg mener vi har en samferdselsminister som ikke er veldig opptatt av kollektivtransport. I Norge har vi én storby, spesielt om vi tar med hele Osloregionen, og jeg mener politikerne har bevilget mindre enn det som er nødvendig for å bedre tilbudet», sa hun til Østlandets Blad.

Kritiserer Kleppa Da Dagbladet tar kontakt med Norløff bekrefter hun at hun er korrekt sitert i Østlandets Blad, men sier at hun heller vil formulere seg slik:

«Samferdselsministeren har mindre fokus på kollektivtrafikken i Oslo-området enn hva jeg mener er naturlig utfra at 50 prosent av alle som reiser kollektivit i Norge gjør det i Oslo-regionen».

Norløff går fra stillingen som plansjef for fremkommelighet og punktlighet i Ruter, og 48-åringen har fått mye av æren for at busser og trikker nå kommer fortere gjennom rutene sine i Oslo.

Lover tog i tide - Vi klarte å øke til avganger hvert tiende minutt fra femten minutter med det samme materiell som før, sier Norløff.

- Så nå vil togene gå mer punktlig?

- IKKE OPPTATT AV KOLLEKTIVTRANSPORT: «Jeg mener vi har en samferdselsminister (Magnhild Meltveit Kleppa red.anm.) som ikke er veldig opptatt av kollektivtransport. I Norge har vi én storby, spesielt om vi tar med hele Osloregionen, og jeg mener politikerne har bevilget mindre enn det som er nødvendig for å bedre tilbudet», sa Tone Norløff til Østlandets Blad. Her ser vi samferdselsministeren.  Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN/DAGBLADET
- IKKE OPPTATT AV KOLLEKTIVTRANSPORT: «Jeg mener vi har en samferdselsminister (Magnhild Meltveit Kleppa red.anm.) som ikke er veldig opptatt av kollektivtransport. I Norge har vi én storby, spesielt om vi tar med hele Osloregionen, og jeg mener politikerne har bevilget mindre enn det som er nødvendig for å bedre tilbudet», sa Tone Norløff til Østlandets Blad. Her ser vi samferdselsministeren. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN/DAGBLADET Vis mer

- Det er mulig å nå de målene som er satt, men det vil ta tid, sier Norløff, som starter i den nye jobben mars i år.

- Så kundene må smøre seg med tålmodighet?

- Det vil ta tid. Jeg har jo ikke begynt i jobben ennå så jeg kan bare utale meg generelt: men det vil ta tid å avdekke problemene og endre bedriftskulturene. Det er ikke gjort over natten, sier Norløff.

- Et kjempeproblem Punktlighetssjefen men den manglende togpunktligheten i dag er et «kjempeproblem».

- Det er et kjempeproblem at punktligheten er så lav som den er i dag. 2009 og 2010 var veldig dårlig år for norsk jernbane, sier Norløff.

MÅTTE GÅ: - Jeg opplever ikke ofte at trikken er forsinket, fordi jeg alltid sjekker mot sanntidssystemet på Trafikantens hjemmeside på internett, når neste trikk går før jeg går til holdeplassen, så jeg opplever stort sett bare forsinkelser som oppstår underveis, sier punktelighetssjef Tone Norløff, så her må gå fra trikken på grunn av tekniske problemer. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET
MÅTTE GÅ: - Jeg opplever ikke ofte at trikken er forsinket, fordi jeg alltid sjekker mot sanntidssystemet på Trafikantens hjemmeside på internett, når neste trikk går før jeg går til holdeplassen, så jeg opplever stort sett bare forsinkelser som oppstår underveis, sier punktelighetssjef Tone Norløff, så her må gå fra trikken på grunn av tekniske problemer. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET Vis mer

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) ønsker kritikken til Norløff velkommen.

- Jeg ønsker Tone Norløff velkommen for å fronte en sak som jeg faktisk bruker en stror del av min tid på, sier Kleppa. Hun forteller at regjeringen nå iverksetter en historisk satsing på samferdsel «inklusiv et kollektivt løft». 

- I Oslo-området har vi eget fornyingsprosjekt for å ruste opp jernbanen. Vi har brukt 700 millioner kroner på to år og stiller nå i 2011 600 nye millioner til disposisjon, sier samferdselsministeren.

- Allerede nå ser vi at det nytter og at punkteligheten er bedret. Vi er er på rett spor, sier Kleppa. 

- Ikke alltid i tide Men selv punktelighetssjefen kommer ikke alltid til tide. Da Dagbladet møter Norløff på Jar-trikken for å ta et bilde til denne saken, måtte trikken stoppe på grunn av tekniske problemer. Dermed måtte Norløff forlate trikken på ett stopp tidligere (Furulund) enn planlagt (Sollerud) og hun ble forsinket til et møte.

DERFOR STOPPET TRIKKEN: - Feilen på trikken var feil på trikkens datasystem, og for å rette dette måtte føreren koble seg fra strømmen, akkurat som når en får feil på PCen og må restarte. Dette er ikke noe som opptrer ofte, men Oslotrikken arbeider likevel med å minimalisere denne typen feil, sier Tone Norløff. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET
DERFOR STOPPET TRIKKEN: - Feilen på trikken var feil på trikkens datasystem, og for å rette dette måtte føreren koble seg fra strømmen, akkurat som når en får feil på PCen og må restarte. Dette er ikke noe som opptrer ofte, men Oslotrikken arbeider likevel med å minimalisere denne typen feil, sier Tone Norløff. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET Vis mer

- Feilen på trikken var feil på trikkens datasystem, og for å rette dette måtte føreren koble seg fra strømmen, akkurat som når en får feil på PCen og må restarte. Dette er ikke noe som opptrer ofte, men Oslotrikken arbeider likevel med å minimalisere denne typen feil, sier Norløff da Dagbladet tar kontakt med henne i etterkant.

- Opplever du ofte at trikken blir forsinket?

- Jeg opplever ikke ofte at trikken er forsinket, fordi jeg alltid sjekker mot sanntidssystemet på Trafikantens hjemmeside på internett, når neste trikk går før jeg går til holdeplassen, så jeg opplever stort sett bare forsinkelser som oppstår underveis, sier punktelighetssjefen.

- Hvordan reagerer du på forsinkelser?

LIKER IKKE FORSINKELSER: - Jeg liker ikke forsinkelser og ønsker å gjøre noe med dem, noe jeg har hatt mulighet til i min nåværende stilling, sier Tone Norløff. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET
LIKER IKKE FORSINKELSER: - Jeg liker ikke forsinkelser og ønsker å gjøre noe med dem, noe jeg har hatt mulighet til i min nåværende stilling, sier Tone Norløff. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET Vis mer

- Jeg liker ikke forsinkelser og ønsker å gjøre noe med dem, noe jeg har hatt mulighet til i min nåværende stilling. Hvis forsinkelser som jeg opplever skyldes systematiske feil og mangler tar jeg det opp med rette vedkommende, og på den måten har mange årsaker til forsinkelser for trikk og buss blitt fjernet de siste årene, sier Norløff.

PÅ RETT SPOR?: - Allerede nå ser vi at det nytter og at punkteligheten er bedret. Vi er er på rett spor, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp). Foto: HANS ARNE VEDLOG/DAGBLADET
PÅ RETT SPOR?: - Allerede nå ser vi at det nytter og at punkteligheten er bedret. Vi er er på rett spor, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp). Foto: HANS ARNE VEDLOG/DAGBLADET Vis mer