TRE SLIKE: Innsamlingsfirmaet Alpha Marketing hadde blant annet tre luksusbiler av denne typen, BMW X6, som lederne skal ha brukt privat. Foto: AP/Greg Baker
TRE SLIKE: Innsamlingsfirmaet Alpha Marketing hadde blant annet tre luksusbiler av denne typen, BMW X6, som lederne skal ha brukt privat. Foto: AP/Greg BakerVis mer

Samlet inn til folk i nød - med garasjen full av luksusbiler

- Helt ufattelig, sier bobestyreren etter konkursen i innsamlingsfirma på Kongsvinger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Advokat og bobestyrer Geir Langhelle har en rekke ubesvarte spørsmål etter konkursen i telesalgfirmaet Alpha Marketing på Kongsvinger.

Noen av dem handler om den ekstravagante bilparken til firmaet, som blant annet hadde Landsforbundet mot stoffmisbruk og Livredningsselskapet som sine kunder.

- Ufattelig Mens Alpha Marketing var inne i en langvarig økonomisk krise, holdt firmaet seg med tre luksusbiler av merket BMW X6, en Range Rover, og dessuten en Toyota Hiace og en Citroen Berlingo.

- At et selskap med en så dårlig økonomi har hatt biler i luksusklassen som de kjører rundt med, er helt ufattelig, sier bobestyrer Langhelle til Dagbladet.

BMW X6 er en ikke spesielt miljøvennlig SUV, i prisklassen rundt en million kroner.

«Ledelsen i Alpha Marketing AS har benyttet flere kostbare biler til kjøring privat. Bostyrer vil avklare om bruken av disse kostbare kjøretøyene er innberettet brukerne», heter det i en foreløpig konkursinnberetning fra advokat Geir Langhelle.

300 millioner Bilparken er ikke det eneste bostyreren stusser over i innsamlingsselskapet som tidligere har gått under navnene Fulfillment, Fulfilment (med én l) og Windmill Sales.

Det er fortsatt uvisst hvorfor daglig leder og styreleder trakk seg kort før konkursen, hvorfor verdifullt data- og telefoniutstyr ikke befant seg i selskapets lokaler, og hvorfor det ikke er sendt inn årsregnskap for 2012.

- Jeg har ikke fått svar på de tingene jeg lurer på, sier Langhelle.

Tidligere års regnskaper viser at det har vært samlet inn tresifrede millionsummer i telesalgfirmaet. Samlede inntekter mellom 2008 og 2011 kom opp i over 300 millioner kroner.

Broket fortid Firmaet, som nå er konkurs, har en broket fortid med flere eiere.

I 2007 meldte VG at selskapet i en midlertidig forføyning ble nektet å drive salg på vegne av organisasjonen Norsk Barnehjelp. Ifølge avisa hadde selskapet som da het Fulfilment i 2005 fått inn 41,5 millioner kroner, mens bare 4,3 millioner gikk til formålet for innsamlingen.

- Fordi vi over lengre tid hadde fått alvorlige klager på selgeres oppførsel, og at for mye av de innsamlede midlene ikke kom saken til gode, følte vi dårlig samvittighet ovenfor giverne, sa den daværende styreformann i Norsk Barnehjelp.

Senere måtte styreformannen i Norsk Barnehjelp trekke seg etter Dagbladets artikler om hans kombinerte arbeids- og sexreiser til Afrika, og organisasjonen ble etter hvert lagt ned.

Anstrengt lenge Etter et mellomspill med telesalgs-selskapet Windmill i Kristiansand som eiere, overtok Alpha Marketings siste eiere, Trondheimsfirmaet MHR Holding, i 2012. Allerede på det tidspunktet var økonomien meget anstrengt, går det fram av styreprotokollene.

Geir Langhelle mener at selskapet var insolvent allerede i 2012, og mistenker at selskapet har brutt en rekke lovbestemmelser blant annet ved å ikke sende inn selvangivelse for 2012.

Inntil en borevisorrapport er klar, kan ikke bobestyreren svare på hvor stor del av pengene som har gått til formålene for pengeinnsamlingen.

- Det er et utrolig godt spørsmål, sier Geir Langhelle.

Styrelederen i eierselskapet MHR Holding, Thomas Meidell Løsnes, som gikk inn som styreleder for ei uke siden, har ingen kommentarer til saken utover at han har et utmerket samarbeid med bobestyreren.

Dagbladet har foreløpig ikke oppnådd kontakt med tidligere styreleder og daglig leder i Alpha Marketing.

UFATTELIG: - At et selskap med en så dårlig økonomi har hatt biler i luksusklassen som de kjører rundt med, er helt ufattelig, sier bobestyrer Geir Langhelle til Dagbladet. Arkivfoto: Frank Karlsen / Dagbladet
UFATTELIG: - At et selskap med en så dårlig økonomi har hatt biler i luksusklassen som de kjører rundt med, er helt ufattelig, sier bobestyrer Geir Langhelle til Dagbladet. Arkivfoto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer