Samme baugport som på «Estonia»

Mye tyder på at passasjerferja som i går forliste med over 1400 passasjerer om bord i Rødehavet, hadde samme baugkonstruksjon som «Estonia».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Egyptiske myndigheter lette i går etter svar på hvordan den 35 år gamle passasjerferja «Al-Salam Boccaccio 98» kunne forlise knappe ni kilometer fra land.

President Hosni Mubarak satte umiddelbart etter at katastrofen ble offisielt kjent, ned en kommisjon for å granske forliset.

Utdatert skip

Eksperter hevder at ferja hadde samme baugportkonstruksjon som «Estonia», passasjerskipet som i 1994 sank i Østersjøen.

Sterk vind gjorde at baugdøra ga etter og vann strømmet inn på bildekket. På få minutter sank ferja, og 852 passasjerer mistet livet. Bare 137 overlevde.

-  Hovedproblemet med slike skip er at hvis vann lekker inn på bildekket, blir skipet ustabilt, og det er større fare for at det kantrer, sier Johan Franson, sikkerhetsekspert i svenske Veritas, ifølge nyhetsbyrået AP.

Mye tyder på at passasjerskipet som forliste i Rødehavet i går formiddag, hadde samme baugdørkonstruksjon som «Estonia» - bare mye eldre og mer utdatert.

Men det egyptiske operasjonsdepartementet tilbakeviste i går kveld at ferja var i dårlig stand da den forlot Saudi-Arabia.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer