Samme baugport som på «Estonia»

Mye tyder på at passasjerferja som i går forliste med over 1400 passasjerer om bord i Rødehavet, hadde samme baugkonstruksjon som «Estonia».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Egyptiske myndigheter lette i går etter svar på hvordan den 35 år gamle passasjerferja «Al-Salam Boccaccio 98» kunne forlise knappe ni kilometer fra land.

President Hosni Mubarak satte umiddelbart etter at katastrofen ble offisielt kjent, ned en kommisjon for å granske forliset.

Utdatert skip

Eksperter hevder at ferja hadde samme baugportkonstruksjon som «Estonia», passasjerskipet som i 1994 sank i Østersjøen.

Sterk vind gjorde at baugdøra ga etter og vann strømmet inn på bildekket. På få minutter sank ferja, og 852 passasjerer mistet livet. Bare 137 overlevde.

-  Hovedproblemet med slike skip er at hvis vann lekker inn på bildekket, blir skipet ustabilt, og det er større fare for at det kantrer, sier Johan Franson, sikkerhetsekspert i svenske Veritas, ifølge nyhetsbyrået AP.

Mye tyder på at passasjerskipet som forliste i Rødehavet i går formiddag, hadde samme baugdørkonstruksjon som «Estonia» - bare mye eldre og mer utdatert.

Men det egyptiske operasjonsdepartementet tilbakeviste i går kveld at ferja var i dårlig stand da den forlot Saudi-Arabia.

-  Bare noen timer før skipet forlot Saudi-Arabia, var kontrollører om bord og godkjente ferja for trafikk. Det er mange spørsmål som vi vil finne svar på de nærmeste dagene, sier pressetalsmann Mohammed Salmi til Dagbladet.

Kaia i havnebyen Safaga i Egypt var i går kveld full av personer som ventet på sine slektninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De fleste av passasjerene var egyptiske arbeidere på vei hjem fra jobb i Saudi-Arabia. Offisielle kilder opplyste i går kveld at 99 personer fra Saudi-Arabia, tre fra Syria, to fra Sudan og en kanadisk mann også var om bord i skipet da det forliste.

263 personer var reddet opp fra livbåter seint i går kveld. 185 døde kropper var funnet. Det var dårlig vær i området, og mange redningsbåter kom ikke fram før ti timer etter at forliset skjedde.

For få livbåter

Bevæpnet egyptisk politi var utkommandert på kaiområdet til for å holde folkemassene i ro.


Misnøyen med informasjonen fra myndighetene var stor.

-  Det er ingen som forteller oss hva som skjer. Vi vet ingen ting. Hvordan kan et skip i en slik tilstand frakte så mange passasjerer? Noen må straffes for denne katastrofen, sier egyptiske Ahmed Abdul Hamid, som ventet sin fetter hjem fra arbeid i Saudi-Arabia i går.

På stedet der «Al-Salam Boccaccio 98» gikk ned, skal det ifølge lokale myndigheter være 1000 meter dypt.

En talsmann for Egypts president Hosni Mubarak sier til nyhetsbyrået AP at det ikke var nok livbåter om bord på ferja.

-  At det var for få livbåter, og at ferja sank svært raskt, gjør at vi mistenker at det har forekommet brudd på sikkerhetsreglene, sier talsmann Suleiman Awad.

Andre båter som var i nærheten av ulykkesferja, sier de hørte nødsignaler før ferja sank. Men ifølge egyptiske myndigheter ble det ikke sendt noen mayday-melding som ble fanget opp på land.