Samme helikoptertype måtte nødevakuere på flytende plattform i 2012. Så fungerte ikke bremsene

Nestenulykker, røde tall og bekymringsmeldinger om vedlikehold- og sikkerhetsrutiner. Dette preger historien til CHC Helikopterservice og helikoptertypen Super Puma.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fredag styrtet et helikopter av typen Airbus Helicopters H225, kjent som Super Puma, ved Turøy i Hordaland. 13 personer var om bord.

Alle som var om bord er bekreftet omkommet, men det pågår fortsatt et arbeid med å identifisere de omkomne etter den tragiske styrten.

Ulykkeshelikopteret driftes og eies av CHC Helikopter Service AS, eid av kanadiske CHC-gruppen, og var på vei fra Gullfaks B  i Nordsjøen til Flesland da ulykken skjedde.

LES OGSÅ: Dette vet vi om helikopterulykken

Under lupen Helikoptertypen har vært under lupen til Luftfartstilsynet som følge av flere typer problemer. Luftfartstilsynet har nå innført flygeforbud for Super Puma, det samme har britiske luftfartsmyndigheter gjort, og Airbus har stanset kommersielle flygninger med helikoptertypen, som tidligere ble kalt EC225.

Typen Super Puma har tidligere fått flyforbud på grunn av en feil i girboksen. Tilsynet opplyser at girboksen ble skiftet i januar og rotorhodet ble skiftet i mars.

Luftfartstilsynet skriver i en e-post til Dagbladet at ulykkeshelikopteret fikk utsatt service to ganger i 2015.

De vil undersøke hvorfor CHC Helikopter Service ba om utsettelse, skriver NTB.

Firmaets administrerende direktør Arne Roland sier at de ikke har noen indikasjon på at manglende eller utsatt vedlikehold er relevant.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere av de involverte partene, blant annet Havarikommisjonen og den norske CHC-avdelingen, ønsker ikke spekulere i årsak på nåværende tidspunkt, men sier at det foretas løpende vurderinger i den pågående granskningen, og at data fra ferdskriver og taleregistrator forhåpentligvis kan gi svar.

Måtte nødevakuere i 2012 Et helikopter av samme type, som også blir driftet av CHC, måtte i 2012 lande og nødevakuere på en flyterigg etter at piloten og styrmannen skal ha oppdaget en lekkasje i helikopterets hydrauliske system.

Etter at helikopteret hadde landet, fungerte ikke bremsene og helikopteret beveget seg flere meter før det etter hvert stoppet. Bilder viser at helikopteret stoppet bare en meter eller to fra kanten av helikopter-plattformen.

Det går fram av en rapport fra Statens Havarikommisjon for Transport (SHT).

Skulle til Kristiansund Helikopteret var på vei fra den flytende oljeriggen Deep Sea Bergen til Kristiansund. Om bord var det to mannskap fra CHC og 19 passasjerer som jobbet for Statoil.

Nærmest umiddelbart etter at helikopteret tok av fra flyteriggen, merket mannskapet at noe var galt. Så blinket varsellysene, og indikerte at noe var galt med hydraulikken på fartøyet.

«Under utklatringen føltes kontrollene som om hydraulikken kom og gikk», heter det i rapporten fra SHT.

Helikopteret satte kursen mot Kristiansund, om lag 240 kilometer sørover fra Deep Sea Bergen-riggen, og lot understellet på helikopteret være ute, ifølge rapporten.

«Det var mørkt, og værvarselet for området tilsa nordvestlig storm og snøbyger med fare for torden», heter det videre om hvorfor helikopterets besetning valgte å lande.

Valget falt på den flytende riggen Åsgård B.

Bremsene fungerte ikke Selve landingen gikk problemfritt, ifølge rapporten, men plutselig begynte helikopteret å bevege seg framover. Ifølge rapporten sto bremsene på, og mannskapet forsøkte å bremse manuelt ved å bruke pedalene, men til ingen nytte.

Piloten beordret en nødevakuering av passasjerene, og skulle ta kontakt med mannskapet på helikopter-dekket over radioen, men generatoren stoppet og strømmen til radioen ble koblet ut.

«Fartøysjefen måtte bruke håndsignaler og han åpnet også døra og ropte til helidekkmannskapet», heter det i rapporten om hvordan piloten på helikopteret ble tvunget til å kommunisere.

Lekkasje fra kobling Til slutt fikk helidekkmannskapet hjulklosser på plass.

Ifølge rapporten skyldtes feilen en lekkasje fra en såkalt albuekobling, en overgang mellom tilførselrøret og bremseenheten på helikopteret. Kolbingen hang løst på innsiden av bremseenheten, og ifølge rapporten var det en oljedam på dekket, under helikopteret.

Koblingen ble sendt til produsenten for en undersøkelse. Konklusjonen fra selskapet var at en klemring, som skulle sørge for at albuekoblingen satt skikkelig, ikke var krympet fast nok rundt rørenden på albuekoblingen.

 HEVET VRAKET:  I går ble vraket av helikopteret som styrtet hevet fra sjøen. Som man kan se på bildet er det altså ikke mye igjen av helikoptret som fredag styrtet i en holme uten for Turøy. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet
HEVET VRAKET: I går ble vraket av helikopteret som styrtet hevet fra sjøen. Som man kan se på bildet er det altså ikke mye igjen av helikoptret som fredag styrtet i en holme uten for Turøy. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet Vis mer

Senere, fra november 2011, justerte produsenten dette under produksjonen, men klemringen som var montert på CHCs helikopter, hadde ikke gått gjennom denne justeringen fordi den var produsert før den tid.

Røde tall CHCs canadiske moderselskap, ble nylig nedgradert av kredittratingbyrået Moodys. Ifølge Bloomberg skyldes det at selskapet ikke overholdt fristen for betaling på obligasjonslån som forfaller i 2020, skriver Dagens Næringsliv.

Selskapet skal ikke ha klart å gjennomføre en rentebetaling for to uker siden. 

Også selskapet her i Norge ser ut til å slite, hvis man tar en titt på de offentlige tilgjengelige regnskapene.

I fjor skal selskapet ha fått et negativt årsresultat på 172 189 000 kroner. Ikke siden 2012 har CHC Helikopter Service fått et positivt årsresultat. Da var fasiten 876 000 kroner.

Endret sikkerhets- og vedlikeholdsrutiner Hilde-Marit Rysst, leder i SAFE, sier fagforeningene har fyktet ulykker på grunn av endringer i tidsintervallet for hvor ofte man vedlikeholder helikopterene.

- Vi har fått bekymringsmeldinger om endringene i rutinene for vedlikeholdsarbeid og sikkerhet for personell, sier Rysst til Dagbladet, som forteller at flere har vært bekymret over endringene i lengre tid.

- Endringene ble innført for et år siden som et ledd i den evige kostnadskuttkarusellen, sier Rysst.

Hun forteller om at disse bekymringene er kombinert med opplevelsen av Super Puma som et usikkert helikopter.

- Helikoptertypen har kommet opp i media hver gang det har vært nødlandinger eller totalhavari. I hovedsak gjelder dette andre sokler, men også på norsk sokkel, sier Rysst.

- Sikkerhet foran alt CHC Helikopter Service understreker på sin side overfor Dagbladet at sikkerheten er det aller viktigste for dem.

- CHC setter sikkerheten og etterlevelsen av den foran alt. Vi har en lang og solid historikk på dette. Alle våre enheter har driftsstillatelser utstedt av nasjonale tilsynsorganer, og er til enhver tid pålagt å opprettholde kravene fastsatt av myndighetene, skriver pressekontakt Claus Sonberg på vegne av CHC Helikopter Service, i en e-post til Dagbladet.

- I tillegg til strenge krav til sertifisering av flydyktighet og sikkerhet, inkluderer tillatelsene krav til selskapets økonomi. Kontinuerlig etterlevelse av disse økonomiske kravene er en vesentlig del av fornyelser av sertifikatene for videre drift, heter det videre.

Sonberg poengterer også at deres kunder også gjennomfører strengt kontroll av CHCs virksomhet.

- CHC har til enhver tid møtt eller overgått kravene fra både tilsynsorganene og våre kunder. Tjenester vi tilbyr er trygge og vil fortsette å møte disse kravene.