Sammenligner Dagbladet med nazi-avis

Finn Graffs karikatur vekker internasjonal oppsikt, og Miryam Shoumrat går stadig lengre i ordkrigen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Tidligere i dag ble det klart at sekretariatet til Pressens Faglige Utvalg (PFU) instiller på å avvise Israels klage på karikaturtegningen av statsminister Ehud Olmert. PFU-sekretariatet mener de negative reaksjonene mot avissiden er politiske og ikke relatert til presseetikk.

Men en eventuell kjapp og kontant avgjørelse i Israels disfavør i fagutvalget vil neppe legge en demper på diskusjonen, som for lengst har nådd utenfor Norges grenser.

- Rasende jøder i hele verden

På onsdag intervjuet BBC den israelske ambassadøren i programmet «Europe Today» om PFU-klagen hun hadde levert etter at tegningen sto på trykk. Miryam Shomrat sier i intervjuet at karikaturen er langt utenfor ytringsfrihetens rammer.

For USAs største nyhets-tv-stasjon, Fox News, rapporterte Brit Hume følgende i går: «Hvis du tvilte på at det er en reell strømning av anti-semmitisme i Europa, hør på dette: En av Norges største aviser har publisert en karikatur som sammenligner Ehud Olmer med en famøs nazistisk dødsleir-kommandør (...)».

En av Israels største aviser, Jerusalem Post, gjengir den omstridte tegningen, og forteller i et stort oppslag blant annet at Det norske Israel-senteret mot anti-semittisme har «satt i gang en kampanje for å få folk til å sende brev til den norske justisministeren for å gjøre Norge til et tryggere sted for jøder».

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Norsk avis framstiller Olmert som nazist», skriver også den israelske avisa Arutz Sheva i sin nettutgave.

I Tyrkia trykker avisa Hürriyet en faksimile av Graff-tegningen, og konstaterer at den har «gjort jøder og israelske grupper over hele verden rasende». Avisa skriver imidlertid ikke hva som er kilden for den påstanden.

Sammenligner Dagbladet med nazi-avis

Den tyrkiske journalisten trekker parallellen til protestene mot Jyllandspostens Muhammed-karikaturer.

- Hadde passet i Der Stürmer

Også The New York Sun omtaler karikaturen i en forholdsvis lang artikkel i sin nettutgave. Den amerikanske avisa har i likhet med BBC selv kontaktet den israelske ambassadøren i Norge, som repeterer at hun mener det dreier seg om «misbruk» av ytringsfriheten.

Her kaller Shomrat tegningen for anti-semittisk, og tilføyer:

- Jeg har nulltoleranse for referanser til Shoahen (det hebraiske navnet på Holocaust, red. anm.) i politiske karikaturer. Jeg mener det er en fornærmelse mot ettermælet til seks millioner ofre.

Ambassadøren hevder også at om tegningen hadde blitt trykket for 50 år siden, ville den vært passende for Der Stürmer, den ukentlige avisa til naziregimet, en publikasjon kjent for ekstreme jødekarikaturer.

Dagbladets konstituerte ansvarlige redaktør, Lars Helle, repliserer overfor avisa at det kanskje er Shomrat som bør be om unnskyldning, for å sammenlige Dagbladet med ei nazi-avis.

The New York Sun har også fått med seg at Shomrat boikottet et portrettintervju med Dagbladets Magasinet i protest mot Graffs visuelle kommentar til Israels framferd i Gaza, og at Dagbladet var en av avisene som i vår trykket faksimiler av Muhammed-karikaturene.

Bloggen til «World War 4 Report» er på Dagbladets side, og raljerer med rop om sensur fra både muslimsk og israelsk hold. Den høyre-konservative medieovervåkeren «NewsBusters» er av en helt annen oppfatning. Også den nederlandske bloggen «The Brussels Journal» har plukket opp kontroversen, og bringer en fyldig redegjørelse på engelsk.

I tillegg til avisartiklene, har en rekke personer med epostadresser i både USA og Europa de siste dagene skjelt ut Dagbladets redaksjon direkte for det de oppfatter som jødehets.

Israels ambassadør Miryam Shomrat opplyste tidligere i dag gjennom en talsmann for ambassaden at hun foreløpig ikke vil kommentere karikatursaken overfor Dagbladet.no.

<B>STRIDENS KJERNE:</B> Finn Graffs karikatur ble første gang trykket 10. juli, i forbindelse med en kommentar om sivile ofre for Israels krigføring i Gaza.
<B>- HADDE PASSET INN</B>: Israels ambassadør i Norge mener Graffs tegning hadde havnet i propagandaavisa «Der Stürmer» om den hadde blitt laget for 50 år siden.