Trenger du varer, eller annen hjelp? Spør min kollega i kasse 1, står det på skiltet ved Sannes kasse. Resten av jobben er ikke noe problem selv om hun ikke kan høre. Foto: Privat
Trenger du varer, eller annen hjelp? Spør min kollega i kasse 1, står det på skiltet ved Sannes kasse. Resten av jobben er ikke noe problem selv om hun ikke kan høre. Foto: PrivatVis mer

Sanne er døv og jobber i kassa. Det har de løst helt fint

- Det er fandenme god stil. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et Facebook-bilde av Sanne Østergaard spres nå i hele Skandinavia.

Hun jobber i kassen på butikkjeden Fakta i Danmark. Ved siden av kassa står det et skilt, der det blant annet står: «Hei, jeg er døv!:-) Trenger du varer, eller annen hjelp? Spør min kollega i kasse 1»

Den smarte løsningen ble kjent etter Alex Stensholm delte bilde av Østergaard på butikkjedens Facebook-side og takket dem.

«Kjære Fakta. Jeg vil veldig gjerne rose dere for det fantastiske skrittet dere har tatt. Det er fantastisk at dere ser muligheter i å ansett døve, og at det ikke trenger å være et problem. Det finnes alltid ideer som kan fremme folks muligheter for å jobbe. Jeg synes simpelthen det er veldig bra av dere. Jeg håper det er flere kjeder som der den gode ideen deres, og som blir med på å skape mulgheter for døve. Døve er allerede hardt rammet av fordommer og arbeidsledighet.»

- Folk tror det er så vanskelig

Stensholm er jobbkoordinator for døve og hørselshemmede, og kjenner godt til problemstillingen.

- Det ikke er nok bare å snakke om det. Det er viktig å gjøre oppmerksom på positive ting i samfunnet. Folk tror det er så vanskelig å ansette døve, men så ser jeg plutselig at Fakta baner vei. Da er det ekstra viktig for meg å rose dem for deres modige forsøk, sier han til Dagbladet.

Innlegget er i skrivende stund likt av 15 000, delt av mange hundre, og fortalt om i svenske og danske aviser. Stensholm sier han har fått en henvendelse fra en annen butikkjede som har en døv ansatt som tidligere har forsøkt med et skilt på brystet. Men som nå kommer til å prøve å heller ha et stort skilt på kassa.

Responsen på innlegget er også overveldende positiv.

«Superbra gjort, Fakta. Det er fandenme god stil👍», skriver en. Og ellers pøses det på med smilefjes, tomler og «fantastisk».

- Kundene er veldig tålmodige og respektfulle

Sanne Østergaard er veldig fornøyd med å ha skiltet ved siden av arbeidsplassen.

- Jeg synes det er veldig fint å vise kundene dette, så de unngår å misforstå eller snakke til meg. Jeg hører jo ikke, sier hun til Dagbladet.

- Det er virkelig fantastisk. Og kundene er veldig tålmodige og respektfulle, sier hun.

Det er sjefen hennes som har laget skiltet. Hun har også svart under bildet Alex Stensholm postet på siden: «1000 takk for all denne positive oppmerksomheten !! 😊😊~Vi er sinnssykt glade for å ha Sanne Østergaard, hun har tatt utfordringen på strak arm fra dag én.»

Utfordrende å få i jobb

44 prosent av funksjonshemmede i Norge er i arbeid, mot 73 prosent i resten av befolkningen, ifølge SSB.

Stensholm sier folk unngår å ansette døve fordi de tror de er vanskelige å kommunisere med.

- En arbeidsmarkedsundersøgelse har vist at 66 prosent av arbeidsgiverne er tilbøyelige til at ansette funksjonshemmede, men bare to prosent vil ansette døve, fordi de tror det er for vanskelig å kommunisere med dem.

Han håper denne historien kan inspirere andre arbeidsgivere.

- Det finnes jo alltid løsningsforslag hvis man har viljen. Og Fakta har nettopp vist at viljen finnes!