SAR hold tilbake informasjon om lasten, nå må de betale millionerstatning

Slammet som ble fraktet var våtere og mer ustabilt enn det skipet hadde lov til å frakte.

«Alrita»: Sank i 2009, nå må avfallsselskap betale millionerstatning etter å ha holdt tilbake informasjon om lasten. 
Foto YSTAD/SVEINUNG UDDU Dagbladet
«Alrita»: Sank i 2009, nå må avfallsselskap betale millionerstatning etter å ha holdt tilbake informasjon om lasten. Foto YSTAD/SVEINUNG UDDU DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Avfallsselskapet SAR AS må betale 1,8 millioner kroner i erstatning for å ha holdt tilbake opplysninger om lasten da frakteskipet Alrita sank.

Det bestemte Stavanger tingrett i en dom som ble avsagt 29. juni, skriver Bergens Tidende.

Sentrifugalslam «Alrita» var lastet med 770 tonn sentrifugeslam da hun sank i Hustadvika i Romsdalen i mars 2009. Mannskapet på fem måtte hoppe i sjøen etter at lasten hadde forskjøvet seg. Slammet som ble fraktet, var våtere og mer ustabilt enn det skipet hadde lov til å frakte.

SAR fikk vite av en annen kaptein at han ikke ville frakte lasten fordi den var for ustabil. Denne informasjonen holdt selskapet tilbake da de bestilte «Alrita» til lasteoppdraget.

Derfor må SAR betale 1,8 millioner kroner til Tysnes Sparebank, som krevde erstatning fordi de hadde pant i skipet. Kapteinen på «Alrita» fikk også kritikk for at han ikke undersøkte lasten godt nok før den ble lastet om bord i bulkskipet.

- Prinsipiell Tysnes Sparebanks advokat mener dommen er prinsipielt viktig.

- Hvert år går rundt 100 000 bulklaster langs norskekysten. Lovverket er relativt klart, men det er først nå det er rettspraksis på det. Den som skal ha sendt råvarer av spesiell karakter, må kjenne til hvordan stoffet oppfører seg ved transport, sier Christian Kjellby Nesset.

(NTB)