SJEKKES: Dette er Toyota Priusen som havnet i autovernet utenfor Lillesand torsdag. Den ble i helgen sjekket av teknikere fra Toyota, og skal videre testes av Statens Vegvesen og NAF. Foreløpig er det ikke funnet feil som kan forklare hva som skjedde. Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge (foran) tror på kunden, men tviler på historien som ble presentert i VG-oppslaget fredag. FOTO:TORBJØRN BERG/DAGBLADET
SJEKKES: Dette er Toyota Priusen som havnet i autovernet utenfor Lillesand torsdag. Den ble i helgen sjekket av teknikere fra Toyota, og skal videre testes av Statens Vegvesen og NAF. Foreløpig er det ikke funnet feil som kan forklare hva som skjedde. Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge (foran) tror på kunden, men tviler på historien som ble presentert i VG-oppslaget fredag. FOTO:TORBJØRN BERG/DAGBLADETVis mer

Sår tvil om elleville Toyota-ferder

Ekspertene tviler på Prius-ulykken i USA. Heller ikke i Norge finner man feil på bilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Historien om den elleville ferden med en Toyota Prius i USA har skapt både frykt og vekket oppsikt verden over. Nå er også den norske versjonen, VGs fredagsoppslag om den løpske Priusen utenfor Lillesand, blitt en verdensnyhet.

Men stadig flere sår nå tvil om historiene kan stemme. I kveld gikk Toyota ut med opplysninger som tilbakeviser påstandene fra den villfarne Prius-eieren i USA. I Norge har Toyota ikke fått snakke med eieren. Men legger ikke skjul på at historien slik den ble beskrevet i VG har fått flere til å lure.

Sjokkhendelse i USAProblemene med både gasspedaler og gulvmatter har blitt et globalt mareritt for den japanske bilgiganten. Og i USA har den ene mulige hendelsen etter den andre ført til store overskrifter og krav om handling.

Men hybridflaggskipet Prius så lenge ut til å gå klar av gasspedalfeilen. Men det var inntil amerikaneren Jim Sikes ringte nødtelefonen 911 mandag for en uke siden og fortalte om sin elleville ferd langs en motorvei i San Diego.

Tidspunktet kunne ikke vært dårligere for Toyota. Samme dag slo fabrikanten tilbake mot ryktene om at det er elektronikk ute av kontroll som har forsårsaket spinnville kjøreturer over hele USA med nye bilmodeller fra verdens største bilprodusent.

Da hadde professor David Gilbert fått stor oppmerksomhet i amerikanske medier om at det ikke er gasspedalene, men elektronikken som har forsårsaket over 30 dødsfall med Toyota-biler som har satt fart ukontrollert.

Mediene kastet seg på
Men i Priusen til Sikes kan det se ut til at absolutt alt må ha sviktet. På en høyst merkverdig måte, påpeker Forbes.com.

For det settes nå stadig flere spørsmålstegn til historien Sikes har servert mediene, og versjonen mediene brakte videre - inkludert vi i Dagbladet.no, NTB, Reuters og de fleste andre.

La oss starte med historiens dramatiske høydepunkt: En politibil måtte legge seg foran bilen til Sikes og bremse den ned, støtfanger mot støtfanger. Slik ble det hele beskrevet og illustrert med bilde fra motorveien der Priusen og politibilen står tett i tett i veikanten etter at dramaet er over.

Videre ble det rapportert at Sikes gjorde alt han kunne for å stanse den løpske bilen. I 20 minutter kjempet han forgjeves, før politipatruljen stanset det hele.

Stoppet av seg selvMen det viser seg at politibilen aldri var fysisk borti Priusen. Politibetjentene kjørte opp på siden av Priusen og brukte høytaleranlegget til å be Sikes bruke brems og håndbrekk samtidig. Bilen bremset dermed opp før Sikes skrudde av tenningen og lot bilen trille inn til siden og stanse.
 
Og lydopptakene fra det hele viser at verken gir eller tenning sviktet. Derimot sviktet motet til sjåføren. I 23 minutter forsøkte nødsentralen 911 å få Sikes til å sette autmatgiret i nøytral. Han nektet, og forholdt seg til slutt taus bortsett i fra å si at han kunne lukte at bremsene brant.

På pressekonferansen dagen etterpå sa han at han vurderte å sette giret i nøytral, men at han var redd for at det ville få bilen til å tippe rundt. Til CNN sa han at han ikke turte å ta hånda av rattet og «strekke seg mot girspaken». Problemet er at girspaken på modellen Sikes førte ligger noen få centimeter fra rattet, nettopp for å tillate girskift uten at hånda forlater styret.

Sikes sa til mediene at han heller ikke ville skru av tenninga fordi det var så mye trafikk. Han var redd for å bli påkjørt bakfra.

Akrobatikk i bilenMen tross denne frykten for omgivelsene, og for å fjerne hendene fra rattet, forteller bilføreren at han forsøkte å dra opp gasspedalen med hånda, men at den satt bom fast.

Gasspedalen på en 2008-modell Prius med klampen i bånn ligger 79 centimeter inn under nedre del på rattet.

Som Forbes-kommentator Michael Fumento påpeker er denne pedalen temmelig vrien å nå på en Prius (eller hvilken som helst annen bil) med hånda uten å fjerne både blikket, hodet og resten av kroppen fra sin normale kjøreposisjon i forsetet. Det lar seg rett og slett ikke gjøre på den måten Sikes forteller i sin historie.

Og akrobatien som i såfall har pågått inne i den vilfarne bilen for å nå gasspedalen må ha vært langt mer farefull og dramatisk enn å «strekke seg etter girspaken» eller slå av tenningen.

Bilføreren har kjempegjeld
Den anerkjente amerikanske bilbloggen Jalopnik.com har avdekket en alternativ forklaring på hva som egentlig ligger bak den elleville historien. Jim Sikes og kona Patty gikk konkurs i 2008, og skylder over fire millioner kroner. En av kreditorene er Toyota, som hevder han har 120 000 kroner utestående på sin Prius 2008-modell. I en epost til Jalopnik avviser Sikes at han ligger etter

Det viser seg også at han krevde 340 000 utbetalt fra sitt forsikringsselskap etter et innbrudd i 2001. Flere av gjenstandene som forsvant dukker opp igjen i konkursboet fra 2008.

Teknisk «umulighet»Sikes historie bekreftes heller ikke av de tekniske undersøkelsene av bilen. Tvert om. Amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter har saumfart bilen for feil, uten å finne en eneste ting som støtter opp under bileierens forklaring.

Ingeniørprofessor Craig Hoff ved Kettering University i GM-hovedstaden Flint i Michigan sier til nyhetbyrået AP at minst to systemer må ha sviktet samtidig for at en Prius spinner av gårde på egenhånd slik Sikes hevder skjedde:

• Sensorene som kartlegger pedalenes posisjon
• Datahjernen som kontrollerer hybridmotoren

MANGE FEIL: Det er foreløpig funnet mange feil i rapoporteringen om Prius-dramaet i San Diego - men ingen feil på selve bilen. Foto: AFP/NBC News/SCANPIX Vis mer

- Sjansen for at begge svikter, samt at sensorene sender ut feile signaler, er rett og slett veldig, veldig liten. Kan det i det hele tatt ha skjedd? Statistisk sett ja, men det er ikke særlig sannsynlig, sier Hoff.

- Virker umuligOg selve pedalen i seg selv er ikke av samme type som på andre Toyota-modeller der den rent mekanisk kan henge seg opp under spesielle omstendigheter.

Ingen av forsøkene ekspertene har utført på bilen Sikes kjørte har ført til at gasspedalen henger seg opp, eller at den nekter å stoppe. Tvert om. Med gassen i bånn og bremsen i bånn måtte bilen ha stanset, konkluderer den føderale undersøkelseskommisjonen.

«Hvis motoren ikke kuttes, ville girene ha spunnet fortere enn maksimal rundetall per minutt og kvelt motoren», står det i et memo CNN har fått tilgang på.

«I dette tilfellet... virker det ikke å være mulig, verken mekanisk eller elektronisk, at hans gasspedal hadde hengt seg opp mens han hamret på bremsen.», står det i memoet. Videre beskrives tester teknikere både fra trafikksikkerhetsmyndighetene og Toyota utførte på bilen.

«Hver gang teknikeren trykket gassen i bånn og deretter bremsen i bånn, kuttet motoren umiddelbart, og bilen bremset opp.»

Også tvil i NorgeFredag hadde Norges største avis, VG, oppslag på en norsk dramatisk Prius-hendelse utenfor Lillesand torsdag.

Den 49 år gamle eieren skal ha vært oppe i 176 kilometer i timen etter at gasspedalen på hans 2009-modell Prius skal ha hengt seg opp. Sjåføren stoppet ferden ved å kjøre inn i autovernet på E 18. Før det skal han skrekkslagen ha ringt politiet i Agder for å be om hjelp.

Men bildene av de relativt små skadene på bilen, samt plasseringen som viser at den stanset bare få meter etter at den var borti autovernet, og like etter at autovernet startet, har fått både uavhengige eksperter og ledelsen i Toyota Norge til å lure på historien VG presenterer.

Tviler på VG-historien
Men de ser ingen grunn til å betvile bilførerens historie som de har blitt fortalt gjennom forhandleren. Bilføreren selv har foreløpig ikke villet snakke med Toyotas teknikere eller ledelse. Historien forhandleren skal ha fått er etter det Dagbladet kjenner til noe annerledes enn den historien som stod på trykk i VG. Men hva som skiller er ikke Toyota Norge villig til å kommentere foreløpig.

- Sånn sett har vi ikke fått høre sjåførens historie direkte ennå. Kunden har vært i sjokk, og har ønsket å være i fred. Vi har ikke villet stresse ham, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til Dagbladet.

Olsen sier derfor at de tror på kunden, og at de foreløpig ikke har funnet noe som kan motbevise at noe skjedde.

- Men klart, det er flere som har reagert på skadene og den historien som er presentert i VG. Derfor er vi veldig spente på hva sjåføren vil fortelle oss når han er klar for det, sier Olsen.

Har ikke funnet feilToyota har flydd inn eksperter fra Brüssel for å teste bilen som angivelig slo seg vrang utenfor Lillesand. Hendelsesforløpet er svært lik historien fra USA. Det samme var bilene. Den eneste store forskjellen er at bilen i USA hadde en tøymatte, mens bilen i Norge hadde en gummimatte som ikke var festet skikkelig.

- Har dere funnet feil med bilen?

- Nei, vi har ikke funnet noen feil ennå, men bilen er ikke blitt testet så grundig som den i USA, svarer Olsen.

- Er dere ferdig med testingen?

- Den videre testingen vil skje i nært samarbeid med Statens Vegvesen og NAF. Vi er nå i en dialog for å finne ut hvilke tester som skal gjennomføres, og hvordan vi skal legge opp gjennomføringen. Det er derfor vanskelig å si når vi kan konkludere, svarer Olsen.

STORT OPPSLAG: Dette var VGs forside 12. mars. Faksimile: VG Vis mer