STOLTE PÅ FACEBOOK: Sara Solberg stolte på Facebook-annonse. Foto: AP Photo/Paul Sakuma/Privat
STOLTE PÅ FACEBOOK: Sara Solberg stolte på Facebook-annonse. Foto: AP Photo/Paul Sakuma/PrivatVis mer

Sara (22) ble lurt av Facebook-annonse

- Jeg betalte for tre par joggesko, men fikk ingenting.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Da Sara Solberg (22) trengte nye joggesko i april i år, så hun etter gode kupp på internett, som passet en slunken studentlommebok.

- En dag så jeg at det kom opp annonser på Facebook, så jeg og noen i klassen slo til og bestilte tre par, sier Solberg.

Betalingsbekreftelse Hun forteller at det var noen alarmklokker som ringte, fordi at siden så litt enkel ut, men at hun stolte på leverandøren fordi at den ble annonsert på Facebook, og at hun tidligere har gjort gode kjøp gjennom slike sider.

- Jeg satte over litt over 1500 kroner, og fikk en bekreftelse på at betalingen hadde gått igjennom, men så ikke noe til noen sko, sier Solberg.

Hun prøvde å klage gjennom en nettside som var oppgitt i bestillingen, der lovet de å svare på henvendelsen innen 48 timer, men hun fikk ikke noen svar.

- Av og til fungerer ikke nettbutikken når jeg ser på nettsiden, men så kan den virke igjen neste gang jeg går inn, sier Solberg.

- Ikke akseptabelt Talsperson for Facebook Norden, Frida Löwengren, sier at annonsen må ha vært en glipp.

- Dette er en type annonse som vi ikke aksepterer, men som uheldigvis har gått igjennom, sier Löwengren til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun oppfordrer Solberg, og andre som har lignende opplevelser om å melde ifra, også til politiet.

- Det er viktig for oss at brukere sier ifra, sier hun.

Forbrukerombudet har tidligere denne måneden gått ut og advart mot en rekke nettbutikker. Det har ikke lyktes Dagbladet å få tak i nettbutikken Solberg handlet hos.

Ann Hege Skogly fra Forbrukerrådet sier at de ikke har mottat noen meldinger om folk som har blitt svindlet via Facebook-annonser.

- VÆR SKEPTISK: Ann Hege Skogly fra Forbrukerrådet sier at det ikke er noen grunn til å stole mer på annonser på Facebook enn på andre steder. Foto: Forbrukerrådet
- VÆR SKEPTISK: Ann Hege Skogly fra Forbrukerrådet sier at det ikke er noen grunn til å stole mer på annonser på Facebook enn på andre steder. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Det betyr ikke at noen ikke har blitt det, trolig oppgir de som er i kontakt med oss firmaet de har handlet med, og ikke stedet de fant annonsen, sier Skogly til Dagbladet.

- Vær på vakt Hun anbefaler alle om å være på vakt når de handler på nettet.

- Det er ikke noen grunn til å stole mer på annonser på Facebook enn andre steder, sier Skogly, og oppfordrer folk som skal handle på nettet om å følge Forbrukerrådets seks råd ved netthandel.

- Det svidde for lommeboka, i tillegg til de 1500 kronene, så måtte jeg jo kjøpe nye, sier Solberg, som sier at hun herved kjøper sine sko i vanlige butikker.

Dagbladet har tidligere skrevet om Mikal som ble tilbudt 200 000 kroner for en bil, som var verdt rundt 30 000 kroner.

Her sendte svindlerne en forfalsket bekreftelse om betaling fra PayPal, og ønsket at selgeren skulle sette tilbake penger for frakt. Slike svindelforsøk førte til at Finn.no skjerpet sikkerheten for å unngå svindelforsøkene.

Forbrukerrådet kan gi det råd om du tror at du har blitt utsatt for en svindel eller et svindelforsøk, de kan kontaktes på telefon 03737.
Om det gjelder en europeisk nettbutikk kan du kontakte Forbruker Europa på 23400500.