SAS ansetter kinesere

Kabinansatte og aksjeanalytikere spår mer bråk i SAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Syke og streikende piloter i Danmark og Norge har ført til et hundretall kansellerte SAS-fly de to siste dagene. Nå melder dansk radio om nye mulige uroligheter.

SAS planlegger å ansette 35 kinesiske flyvertinner. Disse får lavere lønn enn de skandinaviske kabinansatte. Danske kabinansatte truer med streik.

De danske fagforeningene er kjent som de mest militante innen SAS. Og nå er stemningen i Danmark på frysepunktet.

- Jeg har aldri sett folk så forbanna og provoserte som nå. Nå er det nok. Soldatene vender seg mot generalene, sier den danske pilotforeningens formann Mogens Holgaard til den danske avisa Børsen. Holgaard har vært ansatt i SAS i tjue år.

Bråket kommer på et uheldig tidspunkt for SAS. 9. februar legger selskapet fram årsregnskapet for 2005, og det forventes å være det første på fem år som viser et overskudd.

Nye kostnadskutt

I formiddag sitter flygernes fagforeninger i møte om krangelen om ansettelsesforhold og tariffavtaler. Pilotene vil ha kollektive tariffavtaler for hele selskapet, SAS ønsker å overføre avtaler og ansettelsesforhold til de nasjonale selskapene. Møtet startet klokken 10, og forventes å vare i flere timer.

Men selv om de skulle oppnå enighet om pilotenes avtaler og ansettelsesforhold må nok fagforeningene og ledelsen i SAS forberede seg på flere slag. Selv etter mange år med omstillinger og nedbemanninger er selskapets kostnader fortsatt høyere enn hos mange av konkurrentene. Reforhandlingene av selskapets tariffavtaler begynner i april.

- SAS har fortsatt høyere kostnader enn lavkostselskapene i Skandinavia. Vi tror de kommer til å fortsette med kostnadskutt, sier aksjeanalytiker Martin Huseby Karlsen i DnB NOR Markets til Dagbladet.no.

SAS-aksjen har den siste tiden ligget på rundt 94-95 kroner på Oslo Børs. I dag er den ned mot nitti kroner. DnB NOR Markets har en salgsanbefaling på SAS-aksjen, som de tror vil synke ned mot 75 kroner. Karlsen tror ikke

bråket rundt flygerne påvirker SAS-aksjen nevneverdig.

- Dette har minimal påvirkning. SAS er så mye mer enn SAS Norge.

DYRE I DRIFT: Bråket om kostandskutt i SAS har vart i flere år, men er neppe over med det første.