SAS avviser kontant-krav: - Ekstraordinær situasjon

Anslagsvis 170 000 passasjerer i Norden rammes når SAS lar flyene stå også i morgen. - Under streik har ikke passasjerene krav på kontanter, sier SAS.

STREIK:Til sammen 1400 piloter er i streik i de tre skandinaviske landene. 545 av dem er ansatt i Norge. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
STREIK:Til sammen 1400 piloter er i streik i de tre skandinaviske landene. 545 av dem er ansatt i Norge. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB ScanpixVis mer

Lørdag ble 329 SAS-flygninger kansellert, noe som rammet nesten 34 000 passasjerer. I morgen, søndag blir ytterligere 587 avganger og 64 000 passasjerer påvirket av streiken.

- Vi beklager på det sterkeste å måtte meddele at våre kunder blir rammet av den pågående pilotstreiken som har ledet til forsinkelser og innstilte fly. På grunn av den pågående konflikten innstilles nå ytterligere avganger søndag, skriver SAS i en pressemelding.

Videre skriver SAS at selskapet gjør alt de kan for å hjelpe sine reisende.

- SAS jobber nå etter en løsning så kjapt som mulig for å minimere at mange kunder påvirkes, heter det.

- Ikke kontanter

Flysmart.24.no skev tidligere lørdag at SAS' direktør for samfunnskontakt, Ove Myrold, har uttalt at selskapet ikke vil gi passasjerene sine noen form for erstatning. Nyheten ble plukket opp av flere norske og utenlandske medier.

Til Dagbladet sier Myrold at dette ikke stemmer, og at SAS fortsatt vil gi passasjerene standardkompensasjon. Utover dette henviser han til selskapets kommunikasjonsavdeling.

- Erstatning er en sammenblanding av begreper. Under en streik vil vi ikke gi passasjerene våre «Denied-boarding compensation», som er en direkte kompensasjon i form av kontanter. Dette er noe de reisende ellers kan være berettiget til, avhengig av kanselleringens årsak, sier kommunikasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

- Dette blir holdt utenfor under en streik, fordi det karakteriseres som en ekstraordinær situasjon, fortsetter han.

Passasjerer kan ha rett på inntil 600 euro i kompensasjon dersom man rammes av kanselleringer eller store forsinkelser.

Ifølge Johansen vil selskapet stå opp for passasjerene sine, gjennom gi dem mat, drikke, hotell og hjelp til ombooking med andre fly.

OSLO LUFTHAVN: Foreløpig er over 600 flyvninger kansellert og det skaper hodebry for mange reisende. Video: Christian Roth Christensen. Reporter: Amanda Walnum Vis mer

Krav ved streik

Forbrukerrådet skriver følgende om SAS-streiken på sine nettsider:

  • Blir flyet innstilt, har du rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt.
  • Blir flyet ditt blir forsinket i mer enn fem timer, har du også rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt
  • Du har rett til å bli tatt hånd om, som mat og hotell, mens du venter på at flyet skal komme i lufta eller ved ombooking.
  • Du kan ha krav på standardkompensasjon. Krav kan sendes til flyselskapet.

- Mellom 54 og 73 millioner kroner

Det er anslått at til sammen 170 000 passasjerer i Norden rammes om streiken varer gjennom hele helgen. Danske Sydbank har regnet ut at kostnaden for streiken for SAS ligger på mellom 54 og 73 millioner norske kroner per dag.

Til sammen 1400 piloter er i streik i de tre skandinaviske landene. 545 av dem er ansatt i Norge.

Streiken startet fredag morgen etter at meklingen med NHO Luftfart brøt sammen.

- Vi kom inn i disse meklingene med et krav om å få tilnærmet lik avtale som våre konkurrenter i Norwegian, Ryanair eller EasyJet. Dette handler om hvordan en pilot kan planlegge sitt liv og sikre forutsigbarhet, slik at man kan ha et privatliv som fungerer sammen med jobben, sa Christian Laulund, leder i Norske SAS-flygeres forening, til NTB i går.