TRANSPORT: SAS-sjefen Rickard Gustafson har snudd minus til pluss det siste året. Foto: Bertil Enevåg Ericson / TT
TRANSPORT: SAS-sjefen Rickard Gustafson har snudd minus til pluss det siste året. Foto: Bertil Enevåg Ericson / TTVis mer

SAS bedret resultat med nesten 1,7 milliarder

SAS kvittet seg med de røde tallene og legger frem bedre resultater enn analytikerne hadde ventet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): SAS hadde et resultat etter skatt på 517 millioner svenske kroner i sitt regnskapsmessig 4. kvartal, mot minus 303 millioner svenske kroner i samme periode året før. Ifølge TDN Finans var det ventet et resultat på 494 millioner svenske kroner.

Resultat per aksje ble 1,31 svenske kroner, mot minus 1,21 svenske kroner ved samme korsvei i fjor. Forventningen var 1,50 svenske kroner.

Resultatet før skatt ble 867 millioner svenske kroner, sammenlignet med minus 450 millioner svenske kroner i fjor og ventet 742 millioner svenske kroner.

Driftsresultatet ble 1.282 millioner svenske kroner, mot minus 250 millioner svenske kroner året før og ventet 880 millioner svenske kroner. Det ga en driftsmargin på 11,75 prosent, opp fra -2,3 prosent.

Driftsinntektene beløp seg til 10.903 millioner svenske kroner, sammenlignet med 10.966 millioner svenske kroner i 4. kvartal 2014. Forhåndstipset lød på 10.889 millioner svenske kroner.

SAS spretter opp 9 prosent på børsen i Stockholm og har med det steget 53,3 prosent siden nyttår.

Forbedring på 1,7 mrd
For hele regnskapsåret hadde SAS driftsinntekter på 39,65 milliarder svenske kroner, opp fra 38 milliarder året før. Driftsmarginen endte på 5,6 prosent, opp fra 0,4 prosent i fjor.

Resultat etter skatt endte på 956 millioner svenske kroner, opp fra minus 719 millioner i det foregående regnskapsåret - en forbedring på nesten 1,7 milliarder svenske kroner.

Her er rapporten

- Oppsummert har produktforbedringene og de kostnadsbesparende tiltakene skapt forutsetninger for at selskapet i løpet av det kommende året kan åpne nye langdistanseruter til Los Angeles, Miami og Boston. Vi vet at konkurransen kommer til å øke, men med vår bedrede finansielle posisjon, vårt fokus på forbedring og den positive responsen fra får kunder, har vi et bra utgangspunkt, sier SAS-sjefen Rickard Gustafson.

Han innørmmer imidlertid at SAS hadde større ambisjoner for kostnadsbesparelser i 2015 enn det de klarte å levere.

- Vi overvurderte blant annet evnen vår til å forenkle og spare innen IT, sier Gustafson til TDN Finans.

Han understreker imidlertid at målet om kostnadsbesparelser på 2,1 milliarder svenske kroner innen 2017 er uendret.

Skal øke med 25 prosent
For det kommende året venter SAS at konkurransen blir enda tøffere på noen områder, og fortsetter å fokusere på å styrke sin posisjon gjennom investeringer og effektiviseringstiltak, heter det i rapporten.

SAS planlegger å øke kapasiteten på sine interkontinentale ruter med 25 prosent. Kapasiteten ventes å øke med totalt 10 prosent. Uten langdistanse ventes en økning på 1 prosent. Og enhetskostnadene ventes å bli betydelig lavere sammenlignet med foregående regnskapsår.

Veksten skal komme gjennom å øke antallet langdistansefly og utnytte hele flåten enda bedre, og gjennom det få ned enhetskostnadene, heter det.

Netto skal det investeres for 1,5 milliarder svenske kroner. Resultateffekten av effektiviseringstiltakene ventes å være på 1 milliard svenske kroner.

I tillegg ventes det at prisen på flydrivstoff vil være lavere det kommende året enn i det foregående og SAS har nå sikret 80 prosent av det planlagte forbruket i regnskapsåret 2015/2016.

SAS venter også at det skal klare å levere et positivt resultat før skatt i det kommende regnskapsåret, som ble påbegynt 1. november, med mindre noe uforutsett skulle inntreffe.

Flere økonominyheter - Seteavgiften er «sinnssyk»
Norwegian tar grep
- Vi frykter det blir enda røffere