-  SAS bestemte seg for å avlive Braathens

Eks-Braathens-direktør Frode Geitvik hevder at SAS avlivet Braathens-selskapet fordi man hadde bestemt seg for å tape så mye penger at Braathens ikke hadde råd til å overleve konkurransen. - Det var umulig å møte konkurransen, sier Geitvik.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet): Raidet ble finansiert ved hjelp av intern kryss-subsidiering i SAS-konsernet, påstår Geitvik.

Braathens' tidligere direktør for informasjons- og samfunnskontakt sier det er to grep å bruke for å ta livet av en mindre konkurrent: pris og produksjon.

-  I SAS-krigen mot Braathens var resepten en så kraftig kapasitetsøkning at resultatet ble mer enn halvtomme fly, sier Geitvik.

Fanget av SAS

-  I en periode med synkende passasjertall økte SAS kapasiteten med 30 prosent for å få ned kabinfaktoren i Braathens. På denne måten gikk begge selskapene med enorme tap, men SAS hadde råd til å tape mest, sier Geitvik.

Han forteller at SAS tapte kjempesummer da konkurransen var på topp og selskapene fløy vinge mot vinge i perioder med under 50 prosent belegg.

Det samme gjorde Braathens, men det norske selskapet hadde ikke like stor pengebinge å øse av. Derfor forsto Braathens-ledelsen at man til slutt var fanget og ikke hadde andre utveier enn konkurs - eller å be om nåde hos storebror SAS.

Tapte for kjempen

-  SAS tapte kjempesummer og kryss-subsidierte norsk innenriksvirksomhet fra sine tidligere monopolruter som fortsatt var operative, men som ikke lenger var definerte monopolstrekninger. SAS pøste på med så mye overkapasitet at det var umulig å møte konkurransen. Uansett hvor effektive vi i Braathens klarte å være, så hjalp det ikke, sier Geitvik.

-  Ser du et tilsvarende bilde i dagens konkurransesituasjon mellom SAS og Norwegian?

-  Det er jo det Konkurransetilsynet skal finne ut av. Deres oppgave blir å klarlegge hvorvidt det nye SAS Braathens-selskapet bevisst taper penger for å ta livet av konkurrenten slik SAS gjorde med Braathens. Jeg har ikke vært i selskapet på to år og føler ikke at jeg har tilstrekkelig objektiv kunnskap om forholdene til å kunne uttale meg, sier Geitvik.

Måpte av SAS

Han sier at man i Braathens etter 11. september 2001 satt måpende og så hvordan SAS lot være å innrette sin egen organisasjon da bortimot 30 prosent av markedet forsvant.

-  I Braathens klarte vi i samarbeid med klubbene i løpet av to måneder å fjerne 600- 700 årsverk og sju fly. Vi tilpasset oss den nye virkeligheten. Det gjorde ikke SAS og derfor sliter de så tungt i dag, sier Geitvik.

-  Dette er uttalelser som får stå for Frode Geitviks regning. Vi registrerer at han, som tidligere Braathens-ansatt, uttaler seg om saker som omhandler konkurrenten SAS, sier infromasjonsdirektør Siv Meisingset i SAS Braathens.

EKSDIREKTØR I BRAATHENS: Frode Geitvik