- SAS endret reservedel på ulykkesfly

Forårsaket at Dash 8-flyet måtte nødlande, hevder flyprodusenten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Fem dager før Dash-8 flyet «Asta Viking» nødlandet i København, handlet SAS-mekanikere som reparerte flyet i strid med godkjent prosedyre da de skiftet ut en reservedel. Det skriver den danske avisen Politiken.

Granskerne har tidligere funnet ut at en liten gummipakning, en såkalt O-ring på 14 millimeter, var årsaken til at flyet som kom fra Bergen måtte nødlande. O-pakningen ble gjenglemt i flyets hydrauliske system, og endte opp med å blokkere høyre landingsstell.

Nå viser foreløpige funn fra Havarikommisjonens undersøkelser at SAS skiftet ut deler i flyets understell etter at flyets piloter hadde rapportert om problemer med landingsstellet, og at denne utskiftningen var i strid med godkjente prosedyrer.

Ifølge flyprodusenten Bombardier, brukte SAS en reservedel som var beregnet på flyets nesehjul til å erstatte en reservedel i landingsstellet.

SAS ønsker foreløpig ikke å kommenterer sakens detaljer, men pressetalsmann Bertil Ternert opplyser at «SAS gjør ikke noe uten å følge manualene».

SAS varslet 3. oktober millionkrav mot flyprodusenten Bombardier for direkte og indirekte tap, som de to første nødlandingene har påført SAS. Etter den tredje nødlandingen satte SAS alle Dash 8-flyene på bakken.

Den europeiske luftfartsorganisasjonen har i dag et møte med Bombardier om Dash 8-flyenes sikkerhet etter de tre nødlandingene.

MÅTTE NØDLANDE: SAS-flyet av typen Dash-8 Q400. Foto: Johan Nilsson/ Scanpix
MÅTTE NØDLANDE: SAS-flyet av typen Dash-8 Q400. Foto: Johan Nilsson/ Scanpix Vis mer