(Dagbladet.no): Fem dager før Dash-8 flyet «Asta Viking» nødlandet i København, handlet SAS-mekanikere som reparerte flyet i strid med godkjent prosedyre da de skiftet ut en reservedel. Det skriver den danske avisen Politiken.
Granskerne har tidligere funnet ut at en liten gummipakning, en såkalt O-ring på 14 millimeter, var årsaken til at flyet som kom fra Bergen måtte nødlande. O-pakningen ble gjenglemt i flyets hydrauliske system, og endte opp med å blokkere høyre landingsstell.
Nå viser foreløpige funn fra Havarikommisjonens undersøkelser at SAS skiftet ut deler i flyets understell etter at flyets piloter hadde rapportert om problemer med landingsstellet, og at denne utskiftningen var i strid med godkjente prosedyrer.
Ifølge flyprodusenten Bombardier, brukte SAS en reservedel som var beregnet på flyets nesehjul til å erstatte en reservedel i landingsstellet.SAS ønsker foreløpig ikke å kommenterer sakens detaljer, men pressetalsmann Bertil Ternert opplyser at «SAS gjør ikke noe uten å følge manualene».
SAS varslet 3. oktober millionkrav mot flyprodusenten Bombardier for direkte og indirekte tap, som de to første nødlandingene har påført SAS. Etter den tredje nødlandingen satte SAS alle Dash 8-flyene på bakken.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger