SAS er ikke bekymret etter nesehjul-krasjen

Har 25 av typen 737-700 selv.

EVAKUERT: Passasjerene måtte evakueres fra flyet. Foto: REUTERS / @mattjfriedman and Frank Ferramosca / Handout via Reuters / NTB scanpix
EVAKUERT: Passasjerene måtte evakueres fra flyet. Foto: REUTERS / @mattjfriedman and Frank Ferramosca / Handout via Reuters / NTB scanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et Boeing 737-700-fly tilhørende Southwest Airlines landet uten funksjonelle landingshjul i nesen på LaGuardia i New York sent mandag kveld.

Hendelsen beskrives som om landingshjulet kollapset under landinga. Av de til sammen 149 personene om bord, ble ti personer skadd, ingen alvorlig.

- Det kom et smell og et hopp, så et dunk på bremsene før en skrensende følelse, sier passasjer Kathy Boles som opplevde dramatikken i flyet til CNN.

Ifølge vitner skal gnistene ha lyst opp. Årsaken til kollapsen er foreløpig ikke kjent.

Boeing 737-serien er et av verdens mest brukte fly. SAS har 25 fly av typen 737-700 i sin flåte i dag.

SAS er ikke bekymret etter nattas hendelse.

- Det er ingen grunn til bekymring. Dette er stabile, gode fly som vi har flydd titusenvis av timer med. Det er ingen grunn til å tro at det er noe galt med flyene, sier kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø i SAS til Dagbladet.

Han ønsker ikke å spekulere i hva som kan ha skjedd med flyet på LaGuardia i natt, og vil avvente en eventuell granskningsrapport.

- Når årsaken en dag er klar, vil det være interessant for SAS å sette seg inn rapporten og drøfte den. Men det per i dag ingen grunn til bekymring og SAS vil ikke gjøre endringer eller tiltak som følge av denne hendelsen nå, sier Sandstø.

- SAS vil i tillegg alltid følge produsenten Boeings råd, sier Sandstø, som minner om at det er tusenvis av slike fly i lufta hver dag.

149 OM BORD Av de 149 om bord fikk ti personer lettere skader.  Foto: AP / Jared Rosenstein / NTB scanpix
149 OM BORD Av de 149 om bord fikk ti personer lettere skader. Foto: AP / Jared Rosenstein / NTB scanpix Vis mer