SAS finner ingen flyfeil

Allerede i 1994 utbedret SAS feilen på Boeing 767-flyene sine. Feilen kan ha vært årsaken til at 217 mennesker omkom i flyulykken i USA søndag. Men nå er det oppdaget andre mulige svakheter ved flyet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- SAS installerte støttestag på alle 14 fly allerede i 1994. Et SAS-fly vil aldri oppleve at motoren reverserer i lufta, forsikrer pressetalskvinne Siv Meisingset i SAS til Dagbladet :på nettet. Støttestaget skal hindre at et motorskjold åpner seg når flyet er i lufta.

Flyhavarikommisjonen i USA tror at flyulykken søndag kan ha sin årsak i at motorene plutselig slo revers i 10 000 fots høyde.

Meisingset stiller seg litt uforstående til at akkurat denne feilen har dukket opp i mediene nå, fem år etter at myndighetskravet om utbedring av motorskjoldet kom.

Men så viser det seg at det kan dreie seg om en ny alarm fra de amerikanske luftfartsmyndighetene.

- Vi har fått et såkalt forvarsel med krav om ytterligere modifiseringer av flyene, sier Meisingset.

Det dreier seg om en låsepinne i motoren, som på enkelte fly kan være underdimensjonert. I tillegg er det meldt om slitasjeskader på motorskinnene.

- Vi har inspisert våre fly, og finner ingen feil, forsikrer pressetalskvinnen.