Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- SAS fløy med farlige fly i flere år

Nye Dash8-avsløringer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS har i flere år hatt Dash 8-fly i trafikk som hadde alvorlige, skjulte konstruksjonsfeil, skriver avisen Politiken.

Etter to nødlandinger med Dash 8 Q400-fly i september i fjor ble det avslørt at 25 av SASs 27 Dash-fly hadde rustskader i understellet.

Nå viser en ny undersøkelse at et filter i det hydrauliske systemet på understellet er defekt på de fleste flyene, melder Politiken.

Til nå har 18 av 27 fly blitt undersøkt, og på 16 av flyene er det konstatert defekte eller manglende filtre. Det skal ikke ha vært mulig for SAS å oppdage verken rusten eller de defekte filtrene.

Det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA, som typegodkjenner flyene som trafikkerer Europa, ble 10. januar i år orientert av danske Statens Luftfartsvæsen (SLV) om at SAS har funnet defekte filtre på nesten alle Dash 8-flyene.

EASA uttalte etter havariet med et Dash 8-fly på Kastrup i oktober at havariet skyltes en enkeltstående feil og ikke en konstruksjonsfeil. EASA mener fortsatt at feilene som er oppdaget, kun vil være kritiske i en kombinasjon med vedlikeholdsfeil.

- EASA avviser stadig at det er snakk om en konstruksjonsfeil, heter det i et svar fra byrået til SLV.

SLV fastholder på sin side at de mener det er snakk om en konstruksjonsfeil.

HADDE FLERE FEIL: Dash 8-fly som SAS har hatt i trafikk i flere år, har hatt alvorlige skjulte konstruksjonsfeil. Foto: JOHAN NILSSON/SCANPIX
HADDE FLERE FEIL: Dash 8-fly som SAS har hatt i trafikk i flere år, har hatt alvorlige skjulte konstruksjonsfeil. Foto: JOHAN NILSSON/SCANPIX Vis mer

- De skandinaviske luftfartsmyndighetene er ikke enige med EASAs synspunkter, sier teknisk sjef Per Veingberg, som mener havariet i København skyldtes det defekte filteret.

Verken flyprodusent Bombardier eller SAS har kommentert saken overfor Politiken.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media