SAS-fly i snøfonna på Gardermoen

Uhellene står i kø for skandaliserte Oslo Lufthavn Gardermoen. I går kveld skled en SAS-maskin ut av rullebanen og ned i grøfta. Selv i bare 10-15 km/t klarte ikke pilotene svingen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mystisk trykkfall i Braathens-maskin

Her er tabbelista

Uhellet skjedde ca. klokka 19.40 i går kveld. Nok engang var det været som skapte turbulens.

Såpeglatt

SK 351, som hadde 110 passasjerer og en besetning på seks personer om bord, kom fra Bodø. Ingen av de 116 kom fysisk til skade i ulykken.

Uhellet skjedde da flyet ikke maktet avkjøringen mellom rullebanen og takseveien. Det var såpeglatt i svingen der flyet kjørte ut.

- Piloten har oppgitt at han holdt redusert fart, mer redusert enn han hadde tillatelse til. Da uhellet skjedde, skal han ha vært nede i 10-15 kilometer i timen. Normal taksefart er 30-35 kilometer i timen, sier informasjonsansvarlig i SAS, Tone Ystenæs.

Pilotene fikk beskjed om å ta av fra rullebanen ved avkjørsel A5. Men det tok de ikke sjansen på:

- De passerte A5 uten å svinge. I stedet reduserte de farten og forsøkte å svinge av ved neste avkjørsel, A6. Men de klarte altså ikke å holde maskinen på rullebanen, sier Ystenæs.

Bussene spant

- Flyet passerte trolig et ekstremt glatt parti med nesehjulet. Derfra har flyet sklidd 10 meter ut i grøfta med forpartiet og høyre bakhjul, sier informasjonsdirektør i Oslo Lufthavn, Knut Egil Hansen.

Passasjerene ble evakuert fra flyet med buss. Det var imidlertid så glatt på takseveien at selv bussene stod og spant.

De 110 passasjerene fikk tilbud om å motta briefing av kapteinen. Ingen av passasjerene benyttet tilbudet.

Kapteinen ville imidlertid ikke briefe Dagbladet. Han takket nei til å la seg intervjue.

Strør mer sand

SAS-maskinen ble tauet til en hangar. Hjulopphenget skal nå undersøkes. Flyet er trolig ikke skadd.

Etter hva Dagbladet forstår, kommer nesten-ulykken til å medføre at Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) intensiverer sandstrøingen på takseveiene.

Det skal ikke være farlig å strø takseveiene. Her holder flyene likevel så lav hastighet at motorene ikke vil ta skade av sand og stein, slik de ville gjort dersom selve rullebanen hadde blitt strødd.

Vil bygge mer

Nå foreligger det allerede ombyggingsplaner for Gardermoen. Flyselskapene og OSL håper å få til en ombygging som innebærer at avisingen og såkalt forebyggende avising skal kunne foregå ved gate.

Dette vil bety store tidsinnsparelser, men også store utgifter, bare få måneder etter at den rådyre hovedflyplassen ble tatt i bruk.

I GRØFTA: Dette SAS-flyet klarte ikke svingen på rullebanen, og havnet rett i snøfonna i går kveld. Ingen av de 116 passasjerene kom fysisk til skade.

I GRØFTA: Dette SAS-flyet klarte ikke svingen på rullebanen, og havnet rett i snøfonna i går kveld. Ingen av de 116 passasjerene kom fysisk til skade.