SAS-fly kan ha usertifiserte deler

Flyfabrikken Boeing har underrettet internasjonale flyselskaper, deriblant SAS, om at det i fly av 747-, 757-, 767- og 777-seriene kan være installert en kondensrenne som mangler godkjente sertifikater.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det dreier seg om en «takrenne» som samler opp kondens fra skroget slik at den ikke trenger inn i viktige instrumenter.

- Vi har så å si daglig kontakt med Boeing, og følger denne saken meget nøye. Per i dag er det ingen som kan fastslå at takrennen er noen feilvare, sier Revold. Ifølge Revold har SAS' og Boeings erfaringer ikke synliggjort at denne ikke-sertifiserte takrennen har hatt betydning for det operasjonelle og for flysikkerheten.

Boeing-fabrikken er nå i ferd med å finne ut i hvilket omfang disse tak- eller kondensrennene er brukt, og i hvor mange år.

- Vi vet ennå ikke om denne usertifiserte rennen er benyttet i noen av våre 14 Boeing 767-fly, men vi regner med å få informasjon om dette med det aller første, sier Revold.

(NTB)