Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

SAS-fly smadret av hagl

Her er bildene SAS-ledelsen ikke vil du skal se: Nesepartiet på MD-81-maskinen som lørdag måtte nødlande i Helsinki er fullstendig smadret etter at flyet havnet i ei haglskur i 15000 fots høyde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I tillegg er vingene tydelig skadet, med masse bulker.

Isklumpene slo helt uten forvarsel inn i flykroppen. Kapteinen hadde ikke på værradaren som kunne advart om uværet.

- Episoden var enestående. Meg bekjent har ikke noe SAS-fly vært utsatt for en så voldsom haglstorm tidligere, sier pressetalskvinne Trine Løvberg til Dagbladet.

Meteorologisk institutt på Blindern mener derimot at denne type vær er helt vanlig.

Dysset ned

- Tordenværet der hagstormen inntraff er ikke uvanlig sommerstid i Norden. Flygerne burde være oppmerksomme på denne type uvær. Dette kunne de fint oppdaget med værradar, sier statsmeteorolog Oddvar Jensen.

SAS har ønsket minst mulig publisitet om den høydramatiske hendelsen, og har forsøkt å dysse det hele ned som et mindre alvorlig «avvik». Dagbladets forespørsler om å få ta bilder av det skadde SAS-flyet, har blitt avslått. Ønske om kopier av SAS' egne bilder likeså. Flyet med navn «Jarl Viking» skulle beskyttes.

Det er vanlig rutine hos SAS ved hendelser som kan skape negativ reklame, at flyene ikke skal fotograferes. Hvis ikke dette er mulig, maler flyselskapet over logoen.

Men i går ble fotografier av det maltrakterte nesepartiet og en bulkete vinge tilsendt Dagbladet av en kilde. Konfrontert med disse bekreftet pressetalskvinne Trine Løvberg i går kveld at bildene faktisk er av flyet som ved 17-tida lørdag fløy rakt inn i en haglstorm i 800- 900 km/t.

- Det er egentlig bare å forestille seg at du kjører bil i 900 km/t og treffer en isfotball. Slikt blir det skader av, sier en flyekspert til Dagbladet.

Kjempehagl

Rute SK 1700 var på vei fra Arlanda i Sverige til Helsinki i Finland med 63 personer om bord, og var i ferd med å starte innflygingen da kjempehaglene slo inn i flykroppen. Kapteinen slo mayday-alarm og ble via kontrolltårnet gitt en kurs ut av stormområdet. Flyplassen ble satt i alarmberedskap, men MD-81-maskinen landet heldigvis uten problemer.

- Selv om skadene ser stygge ut, var flyet fortsatt flygedyktig, understreker Løvberg.

- Hva om dette ikke hadde skjedd så nær flyplassen?

- Det blir helt feil å spekulere på slikt. Vi ble utsatt for et sjeldent værfenomen, men fly tåler langt sterkere påkjenninger enn mange tror, sier Trine Løvberg.

Da flyet touchet bakken i Helsinki, så det ut som om det var beskutt i fronten.

Granskes

Det haglbombarderte flyet står nå i en lukket hangar på flyplassen i Helsinki, hvor det granskes av den finske flyhavarikommisjonen.

- Det vil ta tid før dette flyet er på vingene igjen, erkjenner Løvberg.

Spørsmålet er videre om episoden kunne vært unngått dersom kapteinen hadde slått på værradaren tidlig nok. SAS har ingen regel om at værradaren skal være på til enhver tid.

- Om vi nå velger å endre enkelte av våre rutiner, er det altfor tidlig å si noe om. Nå må først den finske havarikommisjonen få gjøre jobben sin, sier pressetalskvinne Trine Løvberg.

Bare i løpet av juli er det registrert seks nødlandinger med SAS-fly.

PEPRET: Kjempehaglene slo hull i nesedekselet på SAS-maskinen «Jarl Viking», som likevel landet trygt i Helsinki.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media