SAS-flygere fløy ulovlig

Ni flygere i SAS skal ha flydd uten formell godkjenning. Nå slaktes sikkerheten i selskapet både i interne rapporter og av Luftfartsverket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge en intern SAS-rapport utarbeidet av selskapets egen medarbeider har flere SAS-flygere fløyet passasjerfløy uten en såkalt «line check». Det er NRK Dagsrevyen som i dag melder dette.

Line check er en obligatorisk godkjenning av flygeren som skal gjennomføres årlig, eller ved skifte av flytype. For å få godkjennelsen må en kaptein med spesialkompetanse fly sammen med piloten som skal få den nye godkjenningen.

Selskapets sjefpilot Terje Grogan innrømmer at selskapet har hatt flygere uten formell godkjenning.

- De har hatt gyldig sertifikat, men manglet line check. Formelt sett har de flydd uten den nødvendige godkjennninga.

Norsk Flygerforbund er kritisk til SAS' regelbrudd.

- Dette er ikke bra, men farlig er det ikke, sier leder Harald Stephansen.

Lang syndeliste

Ifølge Dagsrevyen slår tre uavhengige rapporter fast at sikkerheten i SAS er dårligere enn noensinne.

- Dette bekrefter en tendens, sier Per Anders Skogvold i Luftfartsverket til NRK.

Hans etat er kritisk til en rekke forhold i selskapet:

  • Manglende sikkerhetsarbeid og forebygging av ulykker.
  • Flygernes kompetanse.
  • Selskapets treghet i å gjennomføre pålegg fra myndighetene.
  • Manglende vilje til å rapportere nestenulykker.
  • Uklare ansvarsforhold i selskapet.

12 nestenulykker i 99

Nok en intern SAS-rapport slår fast at i 1999 økte antallet hendelser som kunne ført til ulykker, med 130 prosent i selskapet. Sjefpilot Grogan sier dette ikke stemmer.

- Denne rapporten er feil. I 1999 økte antallet fra 11 til 12.

SLAKTER SAS-SIKKERHETEN: Flere rapporter slakter nå sikkerheten til SAS. Her fra en nestenulykke i mars i fjor da et fly sklei av rullebanen på Gardermoen. Foto: SCANPIX