SAS-flygere tappet flyene tomme for strøm

Hundrevis av SAS-passasjerer har de siste månedene blitt stående på bakken fordi slurvete piloter har glemt å sette en cockpit-bryter i korrekt natt-posisjon. Dermed er Q-400-flyene blitt tappet for strøm og umulige å starte til morgenavgangene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet.no): Lufthavnsjef Morten Wathne ved Kristiansand lufthavn, Kjevik. synes det er lite tilfredsstillende at SAS ikke har klart å følge sine egne sjekklister og selskapsrutiner.

Dagbladet.no kan i dag avsløre hvorfor det i vinter har vært unormalt mange kansellerte morgenfly til København fra både Stavanger og Kristiansand. I Kristiansand er seks morgenavganger blitt kansellert på grunn av tomt batteri i flyet.

Pilot-tabbe

Mens passasjerene har fått høre at avlysningene skyldes \'teknisk feil\', har årsaken snarere vært at flygerne rett og slett har glemt å sette den viktige bryteren slik at ikke batteriene tappes mens flyet overnatter.

Bryteren inngår i pilotenes sjekkliste som skal leses før flyet parkeres for natta. Men av hittil ukjente årsaker har de altså en rekke ganger glemt den viktige bryteren.

Når morgenskiftet har kommet på jobb har flyet vært umulig å starte. Dermed har mange morgentrøtte passasjerer fått den sure beskjeden om at avgangen er blitt kansellert.

Problem-fly

Propellflyet Q-400 brukes ikke på norske innenriksruter i regi av SAS Braathens. SAS Danmark har derimot 13 slike fly som blant annet brukes på rutene til Stavanger og Kristiansand.

SAS-flygere tappet flyene tomme for strøm

Informasjonssjef Jens Langergaard i SAS Danmark hadde ikke hørt om bryter-problemene da Dagbladet forela saken for ham.

- Jeg vet bare at Q-400-flyene trives bedre om sommeren enn om vinteren, sa Langergaard.

Etter en rask intern sjekk kunne han bekrefte at bryter-trøbbel har medført flere avlyste flygninger i vinter.

- Vi har ingen eksakte oppgaver over hvor mange kanselleringer vi har hatt på grunn av dette, sier Langergaard.

Avviser sabotasje

Informasjonssjefen bekrefter at bryteren står på sjekklisten .

- Flygerne skal ikke glemme noe som står på en sjekkliste. Forhåpentligvis vil det ikke skje igjen fordi selskapet har sendt ut en spesiell påminnelse om forholdet, sier Langergaard.

Han avviser at SAS-ledelsen mistenker pilotene for å en form for stille sabotasje-aksjoner på bakgrunn av vinterens dårlige forhandlingsklima som endte med ulovlig streik blant danske piloter.

SAS-flygere tappet flyene tomme for strøm

- Jeg forstår at man kan stå utenfor og tenke slik, men det gjør vi altså ikke i SAS-ledelsen, understreker Langergaard.

Frustrert

- Kanselleringer er meget beklagelig, uansett årsak. Når kanselleringer skyldes at man ikke følger etablerte selskapsrutiner. så føler jeg at selskapet virkelig må gå gjennom, sine rutiner slik at det ikke gjentar seg, sier lufthavnsjef Morten Wathne ved Kristiansand lufthavn på Kjevik.

Wathne synes det er lite tilfredsstillende at SAS i disse tilfellene ikke har klart å følge sine egne sjekklister.

- De avlyste København-avgangene har bidratt til ytterligere forverring av de siste måneders regularitet ved flyplassen. Jeg kan forstå de reisendes økende frustrasjon, sier Wathne.