SAS flyr videre med Dash 8

Piloter og bakkemannskap berget liv i Aalborg-drama.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS setter ingen fly på bakken etter ulykken i Aalborg søndag. Flyet var av typen Dash 8-Q400 - en type som har opplevd flere tekniske svikt.

Denne gangen begynte flyet å brenne da understellet brøt sammen under landing. Elleve passasjerer ble brakt til sykehus, men ingen fikk alvorlige skader, melder nyhetsbyrået Ritzau.

I fjor var en maskin av samme type nær ved å styrte i Sverige på grunn av en feil i den ene motoren.

- Vi har ingen grunn til å tro at denne ulykken har noen sammenheng med andre hendelser, som den i Sverige, så vi trekker ingen paralleller, sier pressesjef Jens Langergaard i SAS Danmark til NTB.
Flere problemer
De mange problemene med flytypen fikk den svenske havarikommisjonen til å konkludere med at den har «lav teknisk regularitet». Kommisjonen skrev i sin rapport etter nestenulykken i Kalmar at SAS-piloter har vært mentalt forberedt på problemer når de fløy Q400.

Men selskapet har altså ingen planer om sette noen av sine fly på bakken inntil feilen med det danske ulykkesflyet er funnet.

- Vi har vært i kontakt med den kanadiske produsenten Bombardier og informert dem om at flyet trolig fikk problemer med understellet. Men de sier at vi trygt kan fly videre, sier Langergaard.

SAS har til sammen 33 fly av typen Q400. Ingen av dem brukes i Norge, opplyser SAS Norge til NTB.

Widerøe har fire slike flytyper.


- Nær katastrofe
Pressesjefen vil ikke spekulere på hvor alvorlig ulykken var, men henviser til Havarikommisjonen som skal granske det som skjedde.

Redningsleder Peter Reinau fra Beredskapsstyrken i Aalborg er imidlertid svært lettet over at det ikke gikk verre.

- Vi var svært, svært nær en alvorlig katastrofe, sier Reinau til nettavisen politiken.dk.

 I FYR: Den ene motoren i SAS-flyet tok fyr rett etter buklandingen i Aalborg. Snarrådig oppterden fra bakkemannskap og pilotene reddet trolig menneskeliv. Foto: TV2 Danmark.
I FYR: Den ene motoren i SAS-flyet tok fyr rett etter buklandingen i Aalborg. Snarrådig oppterden fra bakkemannskap og pilotene reddet trolig menneskeliv. Foto: TV2 Danmark. Vis mer


Reddet menneskeliv
Innsatsen til piloten og redningsmannskapene på bakken hindret trolig at menneskeliv gikk tapt. Flyet tippet over på siden da det ene landingshjulet brakk, og deler av den ene propellen ble trolig kastet inn i kabinen. Den ene motoren begynte å brenne, men flammene ble slukket i løpet av kort tid.

Noen av passasjerene kan ha fått nakkeslengskader, men de fleste kom fra den dramatiske hendelsen med sjokk- eller kuttskader. En del av skadene oppsto under evakueringen.

Passasjerene fikk tilbud om krisehjelp etter krasjlandingen.


Flammer
Det tomotors flyet hadde 69 passasjerer og fire besetningsmedlemmer om bord og gikk i rute mellom København og Aalborg.

Da flyet nærmet seg landing, meldte piloten om problemer med understellet, trolig nesehjulet. Flyet sirklet en stund over flyplassen, og piloten rakk å kvitte seg med en del drivstoff før det ble tatt en beslutning om å gjennomføre en såkalt beredskapslanding.

(NTB)