Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

SAS gir Luftfartsverket svar på tiltale

Luftfartsverket kan vente seg et isende svar på tiltale, etter at flyselskapene i en rapport til Samferdselsdepartementet fikk skylda for de mange forsinkelsene og avlyste flygningene på Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mindre enn 5 prosent av forsinkelsene etter nyttår kan føres tilbake til selve flyplassen, går det fram av rapporten som Aftenposten siterer.

- SAS har ennå ikke fått rapporten, men vi er forundret over at Luftfartsverket fordeler skyld for noe som har vært et problem på Gardermoen i fem måneder. Vi har en helt annen oppfatning av årsakene til problemene og hvorfor flyplassen ikke fungerer godt nok, sier visekonsernsjef i SAS, Gunnar Reitan.

Han sier at det svaret selskapet vil gi med det aller første, vil inneholde blant annet en liste over forhold som SAS ba om ble bygget, men som byggherren Oslo Lufthavn Gardermoen ikke utførte.

Braathens vil verken kommentere saken eller svare Luftfartsverket, får NTB opplyst.

Skyldes selskapene

Luftfartsverket (LV) mener i sin rapport at avlyste avganger og forsinkelser stort sett skyldes selskapene selv, og at årsakene kan spores tilbake til flere forhold. Det dreier seg blant annet om tekniske problemer med flyene, stor økning i rutetilbudet, personellsituasjonen, driftsrutiner og innkjøringsproblemer. I tillegg har mange fly vært forsinket fra andre flyplasser.

I rapporten konkluderer Luftfartsverket med at innkjøringen av Oslo Lufthavn har vært akseptabel, sammenlignet med andre internasjonale flyplasser.

Vil besvare

- SAS vil, så snart selskapet har lest LVs rapport, komme med et tilsvar. Vi vil ikke la saken ligge ubesvart, og vi vil dokumentere det vi mener har skapt problemene, sier Reitan. Nærmere inn på rapportens innhold vil han foreløpig ikke gå.

Reitan finner det likevel spesielt at LV argumenterer med flyselskapenes økte kapasitet.

- Luftfartsverkets ledelse må ha fulgt dårlig med i timene hvis de ikke har fått med seg at Gardermoen ble bygget nettopp for at flyselskapene skulle få muligheter til økt kapasitet. Selskapene har jo ikke engang satt i gang den kapasitetsøkning vi hadde muligheter for. Tvert imot - den ligger i dag over 10 prosent under det beregnede, sier visekonsernsjef Gunnar Reitan i SAS.

(NTB-Geir Lillesund)