SAS granskes i Norge og Danmark

Luftfartsmyndigheter i Norge og Danmark vil granske de mange nødlandingene til SAS de siste ukene. -Tilfeldigheter, mener ledelsen i SAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I løpet av juli har 11 SAS-maskiner måttet avbryte ferden til sitt opprinnelige mål på grunn av feil eller indikasjoner på feil på flyene. I dagens utgave av Aftenposten kritiserer teknikerne i selskapet kontrollrutinene.

- SAS flyr med en lavere flyteknisk standard nå enn på 80-tallet, sier flytekniker Rune Thuv til Aftenposten. Han mener vedlikeholdet presses mot et minimum. Thuv sier intervallene mellom hver gang flyene sjekkes er blitt lengre og at det er kjøpt flere fly uten at det er dekket opp med flere teknikere. SAS-ledelsen tilbakeviser at flysikkerheten er blitt dårligere

Bare i går måtte tre fly avbryte flyvninger på grunn av feil.

- Det er mye på en gang, men det er tilfeldigheter som ligger bak. Dette demonstrerer hvilke sikkerhetstiltak vi har, sier informasjonskonsulent Trine Løvberg i SAS til NTB.

Også Luftfartstilsynet har merket seg de mange hendelsene med SAS-flyene i det siste. Nødlandingene og returene skal rutinemessig granskes. Likevel har SAS stor tillt hos myndighetene.

- For meg ser det ut som om SAS opplever et uheldig sammenfall av tilfeldigheter. Jeg har full tillit til SAS, sier Per Heimdal som er direktør for Havarikommisjonen for sivil luftfart.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer