SAS granskes i Norge og Danmark

Luftfartsmyndigheter i Norge og Danmark vil granske de mange nødlandingene til SAS de siste ukene. -Tilfeldigheter, mener ledelsen i SAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I løpet av juli har 11 SAS-maskiner måttet avbryte ferden til sitt opprinnelige mål på grunn av feil eller indikasjoner på feil på flyene. I dagens utgave av Aftenposten kritiserer teknikerne i selskapet kontrollrutinene.

- SAS flyr med en lavere flyteknisk standard nå enn på 80-tallet, sier flytekniker Rune Thuv til Aftenposten. Han mener vedlikeholdet presses mot et minimum. Thuv sier intervallene mellom hver gang flyene sjekkes er blitt lengre og at det er kjøpt flere fly uten at det er dekket opp med flere teknikere. SAS-ledelsen tilbakeviser at flysikkerheten er blitt dårligere

Bare i går måtte tre fly avbryte flyvninger på grunn av feil.

- Det er mye på en gang, men det er tilfeldigheter som ligger bak. Dette demonstrerer hvilke sikkerhetstiltak vi har, sier informasjonskonsulent Trine Løvberg i SAS til NTB.

Også Luftfartstilsynet har merket seg de mange hendelsene med SAS-flyene i det siste. Nødlandingene og returene skal rutinemessig granskes. Likevel har SAS stor tillt hos myndighetene.

- For meg ser det ut som om SAS opplever et uheldig sammenfall av tilfeldigheter. Jeg har full tillit til SAS, sier Per Heimdal som er direktør for Havarikommisjonen for sivil luftfart.

Også danske luftfartsmyndigheter vil se nærmere på SAS-episodene.

- Det ser ikke ut til at det er noe mønster i hendelsene, men likevel vil vi kikke nærmere på dette, på grunn av antallet saker, sier informasjonssjef Thorbjørn Ancker i Statens Luftfartsvæsen til det danske nyhetsbyrået Ritzau.

Ifølge Ancker ser de mange nødlandingene foreløpig ut til å skyldes en kombinasjon av tekniske og menneskelige feil.

Aftenpostens artikkel

Luftfartstilsynet

UHELL: SAS har vært forfulgt av uhell. Dette bildet er tatt da et SAS-fly kjørte inn i en hangarport på Arlanda for to år siden.