Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

SAS-ideen svekkes

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selve den fellesskandinaviske ideen som ligger bak SAS er åpenbart plassert på historiens skraphaug når selskapets ledelse og styre nå skal gjennomføre tidenes nedbemanning. Nå er det pengene som styrer det hele, mens det nasjonale aspektet ikke tillegges noen vekt. Snarere tvert imot: Det nasjonale oppleves av ledelsen som en av årsakene til at selskapet er havnet i uføret. Kravet om en balansert fordeling av arbeidsplasser mellom de tre landene skal avskaffes fordi det er så dyrt. At det er norske kabinansatte som rammes av de nye vinder over selskapet, er selvsagt ekstra smertefullt for nordmenn.

SAS ble opprettet som et resultat av økonomisk svakhet og politisk vilje. Som transnasjonalt selskap er det en unik frambringelse, og har hatt betydelig symbolverdi også i politisk sammenheng. SAS var beviset på at det gikk an å samarbeide i Skandinavia også bedriftsøkonomisk, og ble ofte vist til som et eksempel på hvordan de nordiske landene kunne løse de problemer som springer ut av at landene hver for seg ikke kan ta de aller største økonomiske løft. Men denne forestillingen er svekket med åra, og det står vel heller ikke til å nekte at troen på mulighetene ble svakere for hver fiasko som fulgte etter de euforiske vyene.

SAS ble også skapt i ei tid da luftfarten opererte innenfor et sterkt regulert og beskyttet marked. Etter at slike skranker falt, er det åpenbart ikke like lett å opprettholde hensyn som ikke faller sammen med de økonomiske forestillingene som styrer markedsøkonomien i dag. Men når selskapet nå kutter i bemanningen, betyr det umiddelbart også at de norske ansatte må bære de tyngste byrdene. Det sies at Norge nå bidrar med for få kunder til selskapet. Tidligere har jo Norge bidratt med høyere priser på flyreiser. Nå forlanger ledelsen at de ansatte bor nær rutenes utgangspunkt, og internasjonale ruter går jo i bare liten grad fra Norge.

I det lange løp er det antakelig et stort spørsmål hvor lenge SAS vil bestå som et transnasjonalt selskap. Noe av grunnlaget for en slik løsning faller bort når det ikke lenger er et mål å opprettholde en rimelig balanse mellom landene også når det gjelder bemanning og aktivitet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media