FLYTRANSPORT: Når Norwegian har en person på jobb for å helpe passasjerene ved forsinkelser og innstillte flyvninger har SAS 18! Foto: Heiko Junge / SCANPIX
FLYTRANSPORT: Når Norwegian har en person på jobb for å helpe passasjerene ved forsinkelser og innstillte flyvninger har SAS 18! Foto: Heiko Junge / SCANPIXVis mer

SAS knuser Norwegian på kundeservice

Fra klokken 05.30 til 23.30 har SAS 18 personer tilgjengelig for irregulariteter. Norwegian har én, men ved større problemer skal det være tre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Norwegian har siden mai samlet lederne for fem myndighetspålagte ansvarsområder i ett kontrollrom i konsernets hovedkontor på Fornebu.

Der har selskapet også én dedikert person som sender SMS-er til kundene ved forsinkelser og som jobber for å få strandede Bangkok-passasjer inn på hotell om det blir en kansellering, skriver Finansavisen i dag.

Og der Norwegian har én person til å hjelpe passasjerene har SAS 18!

SAS - Norwegian: 18-1 SAS har som følge av flere års påtvunget kostnadskutt samlet sin operasjonelle enhet i Stockholm, men det har bevart sin passasjerhåndtering på Oslo Lufthavn.

Ved en forsinkelse vil SAS fortest mulig booke om blant sine 27 partnere i Star Alliance og gjennom IATA-avtalen. Norwegian venter til kansellering, så vil det lete etter et hotell, skriver Finansavisen.

Både Norwegian og SAS har sine apparater for å ta hånd om kundene, men når det er snakk om forsinkelser eller kanselleringer, kommer forretningsmodellene klart til uttrykk.

Alle mann på dekk Hos Norwegian sitter det én person parat for irregularitet. Han har to ledige plasser ved siden av seg for problemsituasjoner, da mener Norwegian at andre også stepper inn. Hos SAS er alle 18 tilstede uansett, skriver avisen.

I tillegg til seks personer på Oslo Lufthavn, sitter seks personer i Stockholm og seks personer i København. Der er også nattskiftet på én person plassert.

- Vårt ansvar er å få passasjerene frem til sine ankomststeder så fort som mulig, sier Jo Bakke som jobber i SAS? operasjonelle styrke på Oslo Lufthavn, i den delen som tar seg av kundene, sier han til Finansavisen.

Sist teamet ble satt på en skikkelig prøve var 26. oktober i fjor da 221 passasjerer fra Tokyo ble rutet om til Europa via 15 andre flyvninger.

Alle mann til pumpene - Denne sammenligningen gir en helt feil virkelighetsbeskrivelse av Norwegians kundeoppfølging. Dette blir som å sammenligne epler og pærer. Norwegian har flere hundre medarbeidere over hele verden som til enhver tid gjør sitt ytterste for å ivareta de reisende på best mulig måte, både i ordinær drift og ved uregelmessigheter. Vårt kundesenter i New York var eksempelvis i full beredskap under de store forsinkelsene på langrutene i jul- og nyttårshelga. Det samme var vårt kundesenter i Tromsø. I tillegg har vi mellom en til fire såkalte passasjerkoordinatorer som er plassert på operasjonssenteret vårt på Fornebu for å ivareta kundene ved uregelmessigheter i flytrafikken. Våre medarbeidere på Gardermoen bistår også i slike situasjoner, sier informasjonssjef Lasse Sandaker Nielsen i Norwegian.

Flere nyheter Sjokktall ødela børsfesten
Altfor dårlig i SAS, men Norwegian er enda verre
- Vi har fortsatt tillit til Norwegian

FLYTRANSPORT:  Hos SAS på Gardermoen har blant annet Morten Rynning utsikt mot avgangshallen, og styrer alt fra koordinering av bakkemannskap til informasjon på skjermene. I tillegg har de seks kolleger dedikert til å ta hånd om eventuelle irregulariteter. Alle foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
FLYTRANSPORT: Hos SAS på Gardermoen har blant annet Morten Rynning utsikt mot avgangshallen, og styrer alt fra koordinering av bakkemannskap til informasjon på skjermene. I tillegg har de seks kolleger dedikert til å ta hånd om eventuelle irregulariteter. Alle foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen Vis mer