SLUTT PÅ MALLORCA OG MALAGA: SAS slutter å fly til flere feriedestinasjoner i vår.  Arkivfoto: SCANPIX
SLUTT PÅ MALLORCA OG MALAGA: SAS slutter å fly til flere feriedestinasjoner i vår. Arkivfoto: SCANPIXVis mer

SAS kutter syv populære ferieruter

Er ikke lønnsomme, ifølge selskapet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS kutter sju populære ferieruter. To av dem forsvinner allerede i vår, ifølge NTB.

- Dette er ruter som ikke er lønnsomme og som rammes av finanskrisen, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS til Aftenposten.

Her er rutene som forsvinner:

Palma de Mallorca (25. oktober), Venezia (11. oktober), Cagliari (4. oktober), Palermo (25. oktober), Malaga (25. oktober), Madrid (30. april) og Warszawa (19. mars).

Kuttene kommer i tillegg til 13 ruter som SAS Norge tidligere i vinter har besluttet å legge ned. 

Blodrøde tall
SAS la forrige måned fram et rekordunderskudd for 2008, på 5,3 milliarder kroner.

Konsernet skal spare 2,2 milliarder kroner fram til 2011. 3000 ansatte vil bli sagt opp. Ytterligere 5600 ansatte outsources, av disse utgjør ansatte i Spanair, som nå selges, 3000 personer, ifølge SAS.

Det er nettopp feilinvesteringene i Spanair som får skylden for mesteparten av milliardunderskuddet.

Bare omlag en milliard av underskuddskronene stammer fra selve driften av flyselskapet.

Fikk statsstøtte
For å bøte på situasjonen valgte SAS å be sine eiere om fem milliarder norske kroner.

Den norske stat har en eierandel på 14,3 prosent i SAS, og vil bidra med 800 millioner kroner.

- Vi har sagt ja til styret i SAS om å delta i en egenkapitalforhøyelse. Dette gjør vi fordi det vil opprettholde grunnlaget for levedyktige arbeidsplasser i Norge, og et godt rutenett i Norge og Skandinavia, sa nærings- og handelsminister Sylvia Brustad (Ap) til NTB i ettermiddag.

Det fikk Norwegian-sjefen Bjørn Kjos til å se rødt.

- Det er tross alt mine og dine penger de bruker til å betale dette gildet her. Så paradokset er at du betaler millioner i skatt, og så skal du sende dem til SAS, sier han til TV 2.

Kjos reagerte særlig på det han mener er en regelrett forskjellsbehandling av to konkurrenter i det norske flymarkedet.

Beholdt jobben
Den norske SAS-divisjonen er den eneste i konsernet som leverte positive resultater på omkring 125 millioner kroner.

Som følge av resultatet valgte de svenske og danske toppsjefene i selskapet å gå av.

Den norske SAS-direktøren Ola H. Strand beholder derimot jobben i konsernledelsen.

- Vi leverte som de eneste et overskudd på 125 millioner kroner. Det sier vi oss relativt godt fornøyd med, tatt situasjonen i det internasjonale finansmarkedet i betraktning, sa Strand til Dagbladet.no da resultatene ble presentert.

Ifølge ham skal innenrikstrafikken i Norge skjermes mest mulig for kuttene.

- Det vi derimot ser på i forhold til de store kuttene, er ferie og fritidsreiser til områdene rundt Middelhavet. Her blir det nok justeringer, utdypet han.