STIGENDE KURS: SAS-aksjene fikk en pen stigning på Oslo Børs i dag, men professor Frode Steen mener selskapet må kutte mye mer for å bli konkurransedyktig. Foto: LEIF STANG/DAGBLADET
STIGENDE KURS: SAS-aksjene fikk en pen stigning på Oslo Børs i dag, men professor Frode Steen mener selskapet må kutte mye mer for å bli konkurransedyktig. Foto: LEIF STANG/DAGBLADETVis mer

- SAS må kutte mer for å kunne konkurrere

Professor Frode Steen håper at SAS blir kjøpt opp slik at det blir bare private eiere. Han mener selskapet fremdeles må gjøre kostnadskutt for å kunne overleve på sikt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN (Dagbladet): SAS har levert et underskudd før skatt på 823 millioner svenske kroner for det siste kvartalet. Til sammenlikning hadde Norwegian et overskudd på 623 millioner kroner i 2012, noe som var omlag 200 millioner kroner mer enn året før.

Riktignok reagerte aksjemarkedet med en kursoppgang på vel seks prosent på Oslo Børs i dag, men SAS-aksjen stiger fra sørgelig lave nivåer.

SAS sliter fremdeles med gamle arbeidsavtaler fra 1980 og 1990-tallet, som viser seg vanskelig å få endret i tilstrekkelig grad. I tillegg har selskapet en eldre flypark som krever mye mer drivstoff enn de nye flyene som konkurrenten Norwegian har skaffet seg.

- Mye gjenstår
Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole sier at SAS har forsøkt å kutte kostnader siden begynnelsen av 1990-tallet. Likevel gjenstår det mer, på flere fronter.

- SAS har kanskje 30 prosent igjen å kutte for å nå kostnadsnivået til Norwegian per flysete. Hvis de vil gjøre seg konkurransedyktige i forhold til Ryanair må de kanskje kutte mer enn 50 prosent. Det er ikke tilstrekkelig å kutte i lønns- og pensjonsavtalene til de ansatte. De må også gjøre noe med driftskostnadene for ledelsesnivået i selskapet.

Samtidig må selskapet kvitte seg med gjenstående gamle og kostbare fly, og erstatte dem med nye som bruker mindre drivstoff. Frode Steen mener at det beste som kan skje er om selskapet blir kjøpt opp av private, og at subsidiene og tryggheten i pengesekken til de tre statlige eierne blir fjernet. Han tror den norske regjeringen kan være nærmest til å selge seg ut. Danmark har Kastrup og interesse av å beholde SAS. Sverige har hovedkontoret og vil gjerne fortsette med det.

- Helt avgjørende
- Den eneste måten å disiplinere selskapet på vil være å få inn private eiere, men først må de pynte bruden. Jeg tror eierskapet vil være helt avgjørende for selskapets framtid.

Frode Steen mener Norwegian startet opp på det rette tidspunktet, i vakuumet som kom da SAS kjøpte Braathens Safe i 2001. Bjørn Kjos kunne starte med blanke ark, og plukke blant det beste personalet som var blitt ledige i markedet.

- Norwegian startet med markedstilpassede lønnsbetingelser og bygde opp en flåte med billigere tekniske løsninger og nye fly som krever mindre drivstoff. Selskapet har vært flinke til å drive butikk. Når de har gjort noe feil, har de vært raske med å snu seg rundt for å gjøre endringer.

Når SAS har hatt en flåte med flere forskjellige typer fly, har Norwegian i likhet med andre lavkostnadsselskaper valgt å satse på én type. Alle pilotene og mekanikerne må hele tiden sertifisere seg for nytt utstyr. Da blir kostnadene lavest når alle skal sertifiseres for det samme utstyret. Når Norwegian nå har bestilt den nye flytypen Dreamliner, har Bjørn Kjos valgt å legge disse inn i et nytt selskap, blant annet for å unngå risiko for morselskapet.

- Finansielle muskler
- Norwegian har hatt finansielle muskler til å fornye flåten. Drivstoffprisene har steget betydelig. Hvis 15 prosent av de totale driftskostnadene var drivstoff i 2001, er de grovt regnet det dobbelte i dag. Nå forstår jeg det slik at en del av den nye finansieringspakken til SAS består i å fornye flåten, sier Steen.

Han tror at nettverkselskaper som SAS, KLM og Lufthansa vil ta en del av de markedene der lavkostnadsselskapene ikke vil være i dag. Nettverkselskapene har forskjellige størrelser fly, og kan serve forretningsmarkedet med mindre og spesialdesignede ruter.

- Ny situasjon
- Dette er en ny situasjon, og det ser ut for at vi får to typer flyselskaper som kan leve godt ved siden av hverandre. Så kan SAS og Norwegian håpe at ikke et selskap som EasyJet kommer inn og tar de beste rutene mellom Oslo og byene Bergen, Trondheim og Stavanger. Ruten Oslo - Trondheim er i dag den 8. mest trafikkerte ruten i Europa. Hverken SAS eller Norwegian vil klare å konkurrere mot EasyJet i dag, sier Frode Steen.

Han mener konkurranse i flybransjen er bra, og poengterer at SAS aldri ville hatt såvidt lave flybilletter om ikke Norwegian hadde eksistert. På samme måte ville neppe Norwegian hatt så lave priser om ikke eksisterende og potensielle konkurrenter som Ryanair og EasyJet hadde eksistert.

MÅ KJØPE NYTT: - SAS må fornye sin flåte for å redusere drivstoffkostnader og bli mer konkurransedyktig, sier professor Frode Steen. Foto: LEIF STANG/DAGBLADET
MÅ KJØPE NYTT: - SAS må fornye sin flåte for å redusere drivstoffkostnader og bli mer konkurransedyktig, sier professor Frode Steen. Foto: LEIF STANG/DAGBLADET Vis mer