«SAS må legge korta på bordet»

SAS-konsernet må nå avsløre sin egentlige agenda, krever en oppgitt SAS-pilot med lang fartstid. Han forsvarer flygernes SMS-aksjon som en desperat handling.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS Braathens-sjef Petter Jansen bør tenke seg om før han setter i gang klappjakt på dem som sender SMS, mener SAS-flygeren.

-  Jansen sier han skal lete etter SMS-syndebukker. Hvis han ikke skjønner hvorfor han ikke bør gjøre det, må han gjerne jakte. Men situasjonen blir ikke noe bedre av det, sier den erfarne flygeren til Dagbladet.

Sint og lei

Da han begynte i selskapet var han superstolt over å være SAS-pilot. Det var en flott jobb.

I dag er han bare frustrert. Han legger ikke skjul på at han er både sint og lei.

-  SAS flytter flymaskinene over til sine lavprisselskaper, og vi pilotene blir overflødige. Og så lurer ledelsen på hvorfor vi reagerer. Hvor skal dette skal ende? Vi må få SAS sin agenda på bordet nå slik at vi vet hva vi skal forholde oss til. Det er bedre å begynne på bånnen av lista i et annet flyselskap nå enn om fem år, eller når vi nærmer oss pensjonsalderen.

Advart av kolleger

SAS-piloten ville først stå åpent fram og snakke om sine erfaringer, følelser og tanker, men ble advart mot å gjøre dette av kolleger.

 DESPERATE: SAS-pilotem støtter SMS-aksjonen. Foto: Frank Karlsen
DESPERATE: SAS-pilotem støtter SMS-aksjonen. Foto: Frank Karlsen Vis mer

Nå tør han ikke av frykt for å miste jobben.

Arbeidsgiver SAS forbyr sine ansatte å uttale seg om arbeidsforhold til media.

-  Vi blir framstilt som tullebukker i denne konflikten. Vi flygere er ikke supermenn, bare mennesker. Situasjonen kommer ikke til å bli noe bedre før ledelsen gjør noen innrømmelser. Dette vil fortsette. Det er ingen som plutselig føler seg bedre i morgen!

Han støtter SMS-aksjonen, men kaller det en reaksjon, ikke en aksjon.

Uskyldig oppfordring

Også han har mottatt meldinger fra frustrerte kollegaer. En av dem lyder slik: «Slutter fly på fridager. Er du sjuk så er du sjuk».

-  Hvordan skal vi ellers kommunisere? Dette er jo en uskyldig SMS-melding, og ikke noe annet enn en oppfordring til å gjøre det vi synes er riktig. Nå var det noen som torde å si fra at de hadde fått nok. Og så viste det seg at det var mange som følte det på akkurat samme måten. Slik spredde det seg. Jeg har stor forståelse for at folk sykmelder seg, ikke minst med tanke på det vi har vært gjennom de siste fire åra.

SAS-piloten ber om å bli trodd på at flygernes sykmeldinger gir uttrykk for desperasjon.

-  Folk er reelt sjuke når de ikke orker å sette beina sine i en flymaskin. Det var mange egenmeldinger første dagen, men veldig mange kom tilbake med sykmeldinger. Legene visste hva de måtte gjøre, til tross for at de ble oppfordret til ikke å sykmelde SAS-piloter.